Universidad del Pacifico, houdoe! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Universidad del Pacifico, houdoe! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Universidad del Pacifico, houdoe!

Door: Jasper Bosma

Blijf op de hoogte en volg Jasper

28 Juli 2013 | Peru, Lima

Het heeft weer even geduurd, maar het is wel weer tijd geworden voor waarschijnlijk een van de laatste updates.

De laatste maand was minder spectaculair in de zin van reisverhalen, maar nog steeds heb ik me prima vermaakt hier. Vlak na de laatste update ben ik naar ‘El Super Classico’ gegaan, wat een voetbalfeest! De wedstrijd was niet om aan te zien maar de sfeer was fantastisch! Op de noord tribune stond de harde kern de hele wedstrijd te zingen en te springen. Zelf deden we ook wel mee op Oost! Geen flauw idee wat ik precies zong, maar volgens mij waren het onvriendelijke dingen richting de uit-ploeg ;) Er staat ook een filmpje van op de site, kunnen jullie ook wat sfeer proeven.

Ook hebben mijn haren eindelijk aan een knipbeurt moeten geloven.. De kapper snapte alleen niet ‘een klein stukje eraf’ en liet maar een klein beetje over, gelukkig staat het niet zo heel slecht en groeien m'n krullen langzaam weer terug!

Naast alle gebruikelijke feestjes en avondjes stappen, werd het ineens toch wel tijd om te gaan studeren. Voor 1 vak hadden we de week voor de tentamens een eind werkstuk in te leveren en een presentatie te maken. Gelukkig kon dit werkstuk in het Engels en zat ik alleen met Lina en Inge in een groepje, wat het werken vooral erg gezellig maakte. Ook de presentatie ging goed, en dus had ik alweer wat studiepunten erbij. Verder was ook mijn ecologie vak al binnen, daar kreeg ik (in het Spaans!) zelfs hoge punten voor als ik maar gewoon wat semi-interessants opschreef.. PRIMA! Dit liet 3 vakken over voor mijn examenweek. Voor het vak GCI mocht ik een -2 halen (kassa!) en voor US Latin American relations een +2 (moest ook wel te doen zijn) dat liet nog 1 vak over.. En dat was nou net mijn struikelblok tijdens de mid-terms. Door een prima presentatie dat cijfer al wel wat opgehaald, maar nog steeds moest ik een 9 halen. In Nederland betekent dit een 4,5 wat normaal gesproken makkelijk moet lukken, maar toch kneep ik hem hiervoor. Na enkele dagen goed studeren en de hulp inroepen van slimme klasgenoten ging het tentamen me uiteindelijk nog best goed af en kon ik genoeg zinvols opschrijven.

Om te vieren dat we klaar waren gingen we op donderdag eens erg luxe uit eten. Peru en vooral Lima staat namelijk bekend om zijn goede restaurants en daarom hadden we met z’n vijven een reservering gemaakt bij het nummer 14 restaurant van de wereld (http://www.theworlds50best.com/list/1-50-winners/#t11-20) Astrid y Gaston. Een hele leuke avond gehad en het eten was echt verrukkelijk!!! Na een goedgevulde (gratis) broodmand kregen we onze 3 voorgerechten die we hadden gekozen om te delen. Alsof er een engeltje op je tong piest, zo lekker! Ook het hoofdgerecht en het toetje waren echt genieten, en omdat ook de porties nog verrassend groot waren gingen zo’n 3 uur later met gevulde buikjes weer weg. Ik laat de foto’s voor zich spreken, en anders mijn live verhalen, wel wil ik iedereen die ooit nog in Lima komt aanraden om hier heen te gaan! Het is relatief goedkoop voor zo’n goed restaurant (45 euro voor alles bij elkaar) en heel lekker!
Die avond afgesloten met z’n allen in Aura, wat zeker de laatste maanden onze stam-discotheek geworden is. Waar ik ook vrijdag te vinden was bij gebrek aan andere plannen ;)

Zaterdag was dan het eind feest van UP, waar ook de meeste exchange studenten waren waar ik mee omging tijdens dit half jaar! Ergens in de middle of nowhere hadden ze op een grasveld een hele tent opgebouwd waar het feest nog tot in de late uurtjes doorging. Het was echt een leuke en passende afsluiting van mijn semester hier :)
Om nog even met lekker weer af te sluiten hadden Inge en ik besloten om een paar dagen naar het noorden van Peru te gaan, Mancora om precies te zijn. Hier vonden we alles wat we nodig hadden; zon, zee, zwembad, een chille bar en lekker eten! Het genieten ging hier dan ook goed af, eindelijk eens een paar dagen zonder rijst en kip maar met spareribs, goeie pasta en pizza. Het ‘hostel’ was wereldberoemd binnen Peru, als je in Mancora zit, moet je naar Loki. Het lijkt dan ook meer op een hotel aan de Griekse kust en backpackers blijven er dan vaak ook een week hangen. Tijdens deze dagen stonden ook de punten online en nadat ik al blij verrast was met de 2 vakken waar ik niet voor geleerd had (een 13 en een 14) was ik daarna vooral heel opgelucht toen ik ook een 14 voor Relaciones Internacionales zag verschijnen! Dit betekent, wanneer Maastricht University al mijn vakken erkend, dat mijn bachelor binnen is!! :D

Inmiddels ben ik weer in Lima en is vandaag de Nationale feestdag. Verder ben ik bezig met inpakken want ik ga morgen mijn kamer uit. Dan vertrekt Inge ook weer naar Nederland en ga ik nog een paar dagen naar de zon in Huacachina. Volgende week zondag komt er dan een einde aan mijn Peruaanse avontuur.. Nog 1,5 dag strand in Rio en dan opweg naar huis waar ik nu opzich ook wel weer zin in heb! :)

Hasta luego amigos, y nos vemos la próxima semana en el Jueves!

  • 29 Juli 2013 - 11:27

    Anita:

    Hoi Jasper,

    Het zit er bijna op voor je. Mission completed!! Wat is die tijd weer snel gegaan. Dank voor al je mooie verhalen. Ik heb er echt van genoten. Met de foto's erbij maakt het helemaal compleet.
    Ik zie je op schiphol volgende week. Geniet nog van de laatste dagen in Peru en goede reis naar huis.

    Lieve groet,

    Anita

  • 31 Juli 2013 - 20:45

    Oma Bosma.:

    Hoi Wereldreiziger,

    Het zit er bijna op. Toch wel snel gegaan he? Nog proviciat met je succes. Geweldig dat je het gehaald hebt. De foto's waren ook weer mooi en lawaai in het stadion super. Vorige week zijn we een paar dagen naar Friesland geweest. Skutjessilen gezien d.w.z. een start die afgekeurd werd en later ging het helemaal niet door. Er was geen wind. Donderdag middag zijn we de hele middag op de meren geweest. We hadden familiedag en Tante Mien had haar zoon gevraagd om met ons te gaann varen. Nu op een kruiser Het was prachtig.
    Carlijn heeft net gebeld. Jullie zijn van harte welkom 17 Augustus. Gezellig .
    Jasper dit is het laatste berichtje. Ik ben benieuwd wanneer ik weer zoiets kan doen. Wat is je volgende reis?

    Knul Nog fijne laatste dagen en een hele goede reis.

    Heel veel liefs van mij
    Oma.

  • 31 Juli 2013 - 21:15

    Opa Ben Delden:

    Hoi Jasper,

    De laatste loodjes en dan heb je ook dit er weer opzitten. We wachten weer met belangstelling op je volgende avontuur. Veel plezier nog de laatste dagen. Ik wens je alvast een gezellige en goede reis naar huis en tot ziens. Dat tot ziens is al afgesproken voor 17 augustus dus dat zit wel goed
    Jasper goede vlucht(en)!

    Groeten Opa

  • 01 Augustus 2013 - 17:49

    Oma Riet:

    Hallo Kerel
    Nou ...., dit is denk ik het laatste berichtje naar Peru voor jou!
    Het zit er voor jou bijna op. Een studie die je prachtig afgesloten hebt..èn met heerlijke avonturen!
    Ik denk dat het weer een byzonder jaar is geweest , maar waar jezèlf heel veel van gemaakt hebt!
    Wat zul je blij zijn dat àlles weer gelukt is , ik denk dat jij òòk dit jaar weer kunt bij schrijven als een "Fantastische Belangrijke Tijd "die je nooit meer vergeet!
    Je hebt in mijn mail wel gelezen hoe trots ik op je ben! Lieve Jasper ik wens je nog een paar fijne dagen
    en een goeie vlucht! En ik heb al begrepen dat wij je daarna al gauw zullen zien, ik verheug mij erop.
    Voor nu een dikke knuffel van je Oma Riet,èn.. tot gauw!



  • 03 Augustus 2013 - 14:08

    Fanny:

    Groetjes van Wim en mij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Afgestudeerd, en nu eerst lekker reizen voor ik begin met werken

Actief sinds 15 Aug. 2008
Verslag gelezen: 2174
Totaal aantal bezoekers 56584

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 06 Mei 2015

Backpacken in Azië

06 Februari 2013 - 08 Augustus 2013

Exchange semester in Peru

03 September 2008 - 04 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: