De laatste twee weken samen reizen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu De laatste twee weken samen reizen - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

De laatste twee weken samen reizen

Door: Jasper Bosma

Blijf op de hoogte en volg Jasper

20 April 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Happy Khmer New Year allemaal!

De laatste dagen stonden vooral in het teken van het Khmer nieuwjaarsfeest, een reden dat het hele land op zn kop stond en vooral de stad waar wij verbleven. Maar voordat ik verder ga wil ik even van de gelegenheid gebruik maken om iedereen die tot nu toe heeft bijgedragen aan het project heel erg te bedanken! Samen met jullie heb ik al een bedrag bij elkaar weten te krijgen van €700, en dat was me zonder jullie hulp nooit gelukt!! BEDANKT!

Verder zal dit waarschijnlijk het laatste verslag zijn over het reizen zelf, aangezien ik vanaf vandaag zo'n 2 weken bij het weeshuis ga helpen, dus ik zal snel beginnen met het vertellen van de laatste avonturen.

Deze begonnen al in de bus van Laos naar Cambodja, met als hoogtepunt van die rit; de grensovergang. We hadden al een heleboel verhalen gehoord en gelezen en we wisten dat we zouden worden opgelicht maar het zelf meemaken is nogsteeds apart en eigenlijk best grappig. We kwamen, na 1.5uur te laat te zijn vertrokken, al snel aan bij de Laos kant aan, waar we een stempel nodig hadden om het land uit te mogen. Deze kost normaal $2, wat al nergens op slaat, maar nadat een paar Fransen stampij hadden staan maken en de grens 10 minuten dicht was geweest hadden ze het maar verhoogd naar $3. Daarna liepen we door niemandsland naar Cambodja toe om daar ons visum te krijgen. Allereerst moest er een gezondheidskeuring gedaan worden (ook weer $1) waarbij ze wilden weten of je geen ziektes had. In de praktijk hield dit in dat een thermometer op een halve meter werd gehouden, ze het kringetje af gingen, ze de temperatuur oplazen en nergens opschreven en iedereen geslaagd was. Als laatste moesten we nog een commissie betalen voor het gewone visum waardoor we na $9 te veel betaald te hebben, Cambodja in konden limbodansen. Want ja, zij hun pleziertje, dan wij ook!

Na nog een heleboel uur kwamen we aan in de hoofdstad, Phnom Penh. Hier hebben we de eerste 1.5 dag eigenlijk niets gedaan op wat rondwandelen na, want op zondag zou Eduard (de vriend van Madelon) aankomen. Met hem erbij zijn we daarna naar het koninklijk paleis  en een tempel geweest en op maandag de indrukwekkende 'killing fields' en het genocide museum Tuol Sleng wat vroeger de martel/ondervragingsplek was. Omdat een hele geschiedenisles iets te veel van het goede is zal ik heel kort zeggen wat er hier gebeurd is 40 jaar geleden. De rode Khmer kwam toen aan de macht en zij wilden een land creëren wat voor zichzelf kon zorgen. Zij vonden daarom dat iedereen boer moest worden. Om dit plan uit te kunnen voeren vonden ze dat ze alle intellectuelen en hun families moesten uitroeien, want domme mensen zouden het regime beter gehoorzamen. Uiteindelijk zijn er in 4 jaar tijd zo'n 2 miljoen (!) mensen omgekomen wat een kwart van de bevolking was in die tijd.

In het museum zagen we foto's van de martelwerktuigen, foto's van mensen na martelingen, de cellen waarin ze verbleven en lazen we verhalen van een paar overlevenden, erg indrukwekkend! Hierna reden we door naar de killing fields van Choeung Ek, iets buiten de stad. Hier werden de mensen vanuit Tuol Sleng naartoe gebracht om ze te vermoorden. Helaas gebeurde dit niet met een kogel, want die waren te duur, maar hadden ze echt zieke manieren om mensen om te brengen. Zo gebruiken ze de scherpe kartels van een palmblad om kelen open te snijden en werden baby's en kleine kinderen met hun hoofd tegen een boom geslingerd. Op het terrein lagen ook nog overal botten die nog steeds uit de massagraven opduiken. De laatste stop van de audiotoer was een grote herdenkings stupa waarin 5000 schedels liggen. Een erg indrukwekkende dag en heel bizar om te bedenken dat dit nog maar 35 jaar geleden is afgelopen!

De dag erop zijn we vertrokken uit Phnom Penh om richting het zuiden te gaan. Hier ligt het eiland Koh Rong waar we erg veel goede verhalen over gehoord hadden. Na een busrit en nog 3uur op een slowboat kwamen we aan, en het was inderdaad een top plek om te ontspannen; witte stranden, overal barretjes aan het strand en iedereen in een uitrust modus :) Hier zijn we 3 dagen gebleven en vooral op het strand gelegen. Op de tweede dag hebben we dagtoer gedaan waarbij we gingen snorkelen, vissen, bbq'en op het strand en 's avonds zwemmen met lichtgevend plankton. Vooral dat laatste was erg gaaf, want als je bewoog leek het alsof je in een sterrenhemel zwom.
De laatste avond was het om 12uur mijn verjaardag, wat we maar meteen goed met cocktails ingeluid hebben! Het zou sowieso maar een kort nachtje worden, want de dag erop ging om half 9 de slowboat alweer terug naar het vaste land. Vanuit hier meteen een minivan gepakt naar Kampot. Deze rit duurde langer dan gedacht aangezien we eerst een uur rondreden om mensen op te halen, zodat we uiteindelijk met een belachelijk vol busje wegreden. Het was zelfs zo erg dat ze de tassen zo hadden opgestapeld op een rek aan de achterkant dat daar ook nog mensen op konden zitten. In Kampot de rest van de dag aan het zwembad gelegen en 's avonds heerlijk uit eten met zn 3en, een top verjaardag dus! De dag erop met scooters door het nabijgelegen nationale park gecrosst, een rondje van zo'n 100 kilometer. Verreweg de fijnste weg waar we over gereden hebben en ook nog eens in mooie natuur.

Als laatste bestemming in Cambodja wilden we naar Siem Reap, waar de beroemde tempel Ankor Wat ligt. Echter was het iets moeilijker dan verwacht om hier te komen. Schijnbaar wil iedereen vanwege het eerder genoemde nieuwjaar naar deze stad toe, en bijna alle bussen zaten vol. Gelukkig maar bijna allemaal, dus wij hadden nog de laatste 3 plekjes in een nachtbus op 12 april.

Siem Reap stond voor ons vooral in het teken van de tempels. Hier hebben we dan ook 3 dagen voor uitgetrokken in combinatie met alle festiviteiten die gepland waren vanwege nieuwjaar (wat hier niet 1 dag maar 3 dagen duurt). In de stad was het vooral 's avonds te merken wanneer pub street helemaal tot leven kwam en overal met water en talkpoeder werd gegooid. Zelf ook één avond los gegaan, waarna we er vooral erg wit en smerig uitzagen! Inmiddels waren we met z'n 4en, want Koen, een jongen uit Maastricht met wie ik ook in Lima al eens ben gaan stappen was hier ook. Met z'n vieren zijn we ook de 17e 's ochtends naar zonsopgang gaan kijken bij Ankor Wat. De tempel is echt groot en indrukwekkend, maar zelf vond ik Ta Prohm (ook wel Tomb Raider genoemd) vetter vanwege alle bomen die dwars door de tempels heen groeien.

De 18e was een rare dag, die dag gingen Madelon en ik namelijk uit elkaar. Best raar om afscheid te nemen na ruim 1900 uur samen te zijn geweest. Ook via deze weg bedankt voor de super vette tijd, ik vond het echt leuk om samen met je te reizen!!
De rest van de dag alleen maar aan het zwembad gelegen, massage gehad, biertjes gedronken met Koen en de 3 Zweden die inmiddels ook hier waren en toen was de dag alweer om. Omdat dit zo goed beviel heb ik de 19e niet heel veel anders gedaan ;)

Wel moest ik die avond een nachtbus pakken om weer terug te gaan naar Phnom Penh, waar ik vanochtend aan ben gekomen. Inmiddels al even langs het weeshuis gegaan en m'n intrek genomen in een kamer in de buurt, die ik samen met Tirza gehuurd heb. Vanaf morgen gaan we meer dingen plannen en ik hoop over een paar dagen al een nieuwe update te sturen over het project en het weeshuis, zodat jullie goed op de hoogte blijven van het project wat jullie steunen :)

Ik ga zo maar eens optijd slapen, morgen hopelijk weer een leuke dag voor de boeg.

Xx

• 23 April 2015 - 11:25

Anita:

Hoi Jasper,

Ik heb je verhaal wat later gelezen doordat ik druk was met andere dingen. Weer een prachtig verhaal! Toch wel gek dat het reizen alweer voorbij is. De tijd is echt snel voorbij gegaan. Nu ben ik heel benieuwd hoe het bij het weeshuis gaat. Heel veel plezier en succes daar!!
    In 19 mei hebben we weer een vergadering met de Soroptimistclub. Het zou dan heel mooi zijn als ik een verhaal heb over hoe het gegaan is met eventueel foto's erbij.
    De dames willen namelijk altijd wel graag zien waar we geld aan gedoneerd hebben.
    Nogmaals veel plezier en werk ze! Tot snel!

Dikke kus,

Anita xxx

• 27 April 2015 - 17:09

T.bosma :

Hai Jasper,

Wat gaat de tijd vlug hè ? Nog heel hartelijk dank voor je mail op mijn verjaardag.Lief. Heb je goed Koningsdag gevierd? Op de televisie was het leuk.Hoe is het met het schilderen? Krijg je het klaar voor je vertrek? Jasper nog hele fijne dagen en een hele goede reis

Veel lief en knuffel

O