Party in paradise en magisch Myanmar - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Party in paradise en magisch Myanmar - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Party in paradise en magisch Myanmar

Door: Jasper Bosma

Blijf op de hoogte en volg Jasper

19 Februari 2015 | Thailand, Bangkok

Mingalaba! (dat is 'hallo' in het Birmees)

Het duurde iets langer dan gepland, voornamelijk door een gebrek aan tijd en een fatsoenlijke computer. Dat laatste heb ik nogsteeds niet, maar nu wel tijd in overvloed dus dan maar via mn telefoon proberen. (Let dus maar niet op eventuele typefouten)

Vlak na het vorige verhaal hebben we de nachtbus + boot gepakt naar Koh Phangan, de plek van de beroemde fullmoon party. De reis zelf was niet heel prettig maar het vooruitzicht dat we op een zonnig eiland aan zouden komen maakte veel goed :)
Ons hostel lag vlak bij het strand waar ook het feest zou zijn, waardoor je veel meekreeg van alle voorbereidingen. Het strand werd langzaamaan omgetoverd tot enorm feestterrein met overal kleine kraampjes om aan iedereens dorst te kunnen voldoen ;) De eerste avond, de pre-party, hadden we met 2 NLse jongens afgesproken die ik kende uit Maastricht. Samen met hun op het strand de buckets(de emmers met cocktails) aan een goede keuring onderworpen, en er al een mooi feestje van gemaakt! De dag erop, 3 februari, was het dan zover.. en na een dagje uitbrakken, op het strand liggen en een goeie bodem leggen was het tijd om de felgekleurde hempjes aan te doen en een bodypaint sessie te ondergaan! Het hele dorpje veranderde langzaam in een neonkleurie vesting en de stemming zat er goed in!
Met zn 7en (er waren nog 3 NLse jongens bijgekomen) gingen we naar het strand en kon het feest beginnen.. Overal muziek, vuur, drank en vrolijke mensen, het was echt top! Ons doel was zonsopkomst halen, wat glansrijk gelukt is en na nog een frisse duik in de zee kropen we uiteindelijk om 10uur 's ochtends voldaan in bed.

2 dagen later verlieten we al vroeg het eiland om naar Koh Phi Phi te gaan, dit eiland is 10 jaar geleden erg verwoest door de tsunami. Erg bijzonder omdat je nu een beeld kan vormen bij de enorme schade en impact van deze ramp! Het eiland zelf is redelijk goed opgeknapt en is nu een feest eiland voor toeristen. Hier hebben we lekker uitgerust, zijn we met een boot een dag rond gevaren en hebben we met nog 100 anderen zonsondergang gekeken op een berg. De laatste dag ook maar ervaren hoe de feestjes zijn, en deze zijn met vlag en wimpel geslaagd ;)
Hierna moesten we verplaatsen naar Phuket, omdat vanaf daar onze vlucht naar Myanmar vertrok. Na een avond waarin we een poging tot wassen hebben gedaan (helaas kenden ze geen droger dus was onze kamer de hele nacht waslijn) en nog naar een leuke markt zijn geweest was het de dag erop dan eindelijk zo ver, we gingen naar Myanmar!

We waren vooral nieuwsgierig aangezien dit land pas sinds 2010 open is voor toeristen en we geen idee hadden wat we konden aantreffen. In de Lonely Planet stond dat er geen pinautomaten zouden zijn, en nog niet heel georiënteerd op toeristen..
Eenmaal aangekomen in Yangon bleek er de afgelopen 2 jaar enorm veel veranderd te zijn; er stonden BMW garages, er was wifi, pinautomaten in overvloed en zelfs in souvenirs winkeltjes kon je met creditcard betalen! Hoewel dit me een beetje tegenviel voelde ik me wel weer echt backpacker en geen toerist meer.

Die avond meteen met een groepje van het hostel gaan bbq'en en afgesproken om de dag erop naar een grote pagode te gaan, de nationale trots. Deze Shwedagon Paya is een groot complex met een enorme gouden tempel, waar de boeddhistische bevolking heengaat om te bidden. Wat wij vooral apart vonden waren de felle neonlichten achter de Buddha's, wat het een soort Las Vegas gevoel gaf. Ondanks dat was het wel erg mooi en hebben hier dan ook nog een tijdje na zonsondergang rondgelopen! Hierna hadden we onze biertjes wel weer verdient en zijn we zelfs in een cocktailbar geëindigd (Myanmar blijft me verbazen)

Na 1.5 dag Yangon was het tijd om de nachtbus naar het noorden te nemen. We zouden naar Bagan gaan, een stad die bekend staat om zn tempels. In en rondom de stad staan er namelijk zo'n 3300!! Toen we 's ochtends aankwamen meteen een e-bike, een electrische scooter, gehuurd en op pad gegaan. En hoewel je de tempels wel een keer gezien hebt, is vooral het uitzicht met allemaal kleine torentjes adembenemend. Mijn e-bike vond het ook wel mooi geweest en na eneen halve dag was de accu al leeg! Al aanhangend bij Madelon een nieuwe scooter opgehaald zodat we toch nog optijd waren voor zonsondergang. Een relatief rustige tempel gevonden en daar genoten van het uitzicht!

De dag erop liep iets anders dan gepland, het avondeten van de dag ervoor had namelijk onze buiken dusdanig van streek gemaakt dat we besloten om vooral niks intensiefs te gaan doen.. Gelukkig was dit met 1 rustdag verholpen zodat we de dag erop alsnog optijd opstonden om zonsopkomst te bekijken. Dit is ook meteen het mesmeest magische moment tot nu toe geweest: uitzicht over een vallei met 3300 tempels, een opkomende zon en 20 opstijgende en langsvarende luchtballonnen.. WAUW!! De rest van de dag rustig tempels bezocht en 's avonds weer een mooi plekje voor zonsondergang gevonden :)

Afgelopen maandag pakten we al om 6uur de bus richting Mandalay om vanaf daar 2uur lang achterin een pickup truck met nog 20 locals door te rijden naar Pyin oo Lwin! De bedoeling was om daar 1 nachtje te blijven en dan door te gaan, dit is helaas anders gelopen wat ook verklaart waarom ik nu zeeën van tijd heb. Madelon heeft namelijk een ooginfectie opgelopen en de komende dagen staat ze nog onder behandeling bij een dokter hier. Gelukkig is er, mede door mijn verpleegster kwaliteiten ;), al wel verbetering dus kunnen we overdag al wel wat meer van de omgeving zien! (Hoewel Madelon met dr piraten ooglap op natuurlijk niet heel veel ziet..)

Over een paar dagen hopen we naar Hsipaw te gaan voor een trektocht van een paar dagen. Ook al is dit in de richting van de rebellen die nu aan het vechten zijn met het leger, denken we wel dat dit nog prima kan. We houden de noodtoestand goed in de gaten en zullen als we weg mogen hier wel kijken of het verantwoord is!

Ik ga proberen of wifi het aankan om foto's te uploaden zodat jullie een mooi beeld krijgen bij onze avonturen. Voor nu zijn jullie weer ip de hoogte, hopelijk kan ik snel mededelen dat we weer verder kunnen :) Sterkte met het bijkomen van Carnaval en tot snel!

Xx

• 19 Februari 2015 - 12:30

Anita:

Hoi Jasper,

Weer een geweldig verhaal. Ik had de foto van de zonsopkomt al op facebook (Rob) gezien. Prachtig!!!
    Wens Madelon beterschap met haar oog. Ik hoop dat het snel beter gaat, zodat jullie je reis kunnen voortzetten.
    Veel plezier en doe voorzichtig (Sorry kan het niet laten om dit te schrijven).

Dikke kus,

Anita
    xxx

• 19 Februari 2015 - 15:09

Brigit:

Hey Jasper,
    Leuk reisverslag en wat een prachtige zonsopkomst met tempels en luchtballonnen. Veel beterschap voor Madelon en een hele mooie reis verder!
    Lieve groetjes uit Breugel
    Brigit, Alex, Anneke en Bram

• 20 Februari 2015 - 11:48

Marian:

Hoi Jasper,

Leuk dat ik nu ook weer een update krijg!!!Al weer veel gezien en gedaan,lees ik.
    Heel veel plezier verder.Ik hoop dat de rebellen geen roet in het eten gooien.
    Groetjes,
    Marian

• 24 Februari 2015 - 22:07

Madelon Van Der Heijden:

Hoi Jasper,
    Super fijn dat Madelon over een soort privé verpleger beschikte die niet persé alleen door hoefde te reizen!!!
    Ik begrijp dat jullie morgen je reis voortzetten. Een fijne treinreis. Las wel dat het verstandig is om voor eigen eten en drinken te zorgen in de trein :-)
    heel veel groeten,

• 24 Februari 2015 - 22:10

Jane:

ha,
    per ongeluk een berichtje gestuurd via Madelons account :-)
    Inmiddels trekken jullie ergens door de rimboe. hopelijk blijft het daar nog even rustig!!!
    Groeten,
    Jane

• 25 Februari 2015 - 11:20

Bolle :) :

Haaa bro!

leuk verhaal weer, zo te horen vermaken jullie je daar wel ;)
    have fun!

xxxx <3

• 26 Februari 2015 - 16:17

B.Bosma:

Hoi Jasper,

Leuk om weer een bericht van je te lezen. We blijven jouw leuke, spannende ervaringen
    met aandacht en ook veel plezier volgen. We zijn nu al benieuwd naar de volgende stap van je
    reis.
    groeten van Oma en van mij.