Carnaval in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Carnaval in Rio - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Carnaval in Rio

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

13 Februari 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Carnaval in Rio, een beter begin kan je niet wensen van je 6 maanden Zuid Amerika.

Na twee vluchten van 10 uur (ik moest overstappen in Atlanta) kwam ik donderdag ochtend aan in Rio. Na wat zoekwerk samen met 2 Nederlandse meisjes die ik bij de bagageband had leren kennen, hadden we eens bus te pakken die ons naar de Copacabana bracht. Daar ligt het appartement waar ik 9 dagen verblijf met Folkert, Max en Robbert! Het is werkelijk een top locatie! Ons eigen plekje, 100 meter van het strand af, en ook redelijk dicht bij het centrum. Je hebt hier overal goedkope taxi busjes, dus voor omgerekend een euro zit je in het centrum en daar vonden tijdens carnaval de meeste feestjes plaats!

Ik zal niet elk feestje beschrijven waar ik geweest ben, maar om een algemene indruk van carnaval te geven zal ik het gemiddelde straatfeest beschrijven. Alle wijken in Rio hebben hun eigen feest, bloco genaamd, waar tienduizenden mensen op af komen. Er is dan een soort van parade door de straat waar een open bus rijdt met daar bovenop een samba band en zangers. De complete optocht spelen ze hetzelfde liedje wat alle feestgangers ook steeds mee blijven zingen. Tijdens de optocht loop je achter de wagen aan en koop je op straat je bier om toch maar voldoende vocht binnen te krijgen. Het is hier namelijk een stukje warmer dan ik in Nederland gewend was.. Elke dag is het boven de 30 graden en met die felle zon zit mn gevoelstemperatuur inmiddels rond de 50 (ben dan ook al lekker verbrand in mn nek!)

Een van onze carnavals hoogtepunten was natuurlijk de Sambaparade. Deze wereldwijd bekende optocht vindt plaats in een stadion midden in de stad (Sambadrome) Wij waren al ruim optijd binnen en om 21 uur begon de parade dan.. Het idee is dat een sambaschool 1,5 uur de tijd krijgt om door de Sambodrome te lopen met al hun wagens (meestal een stuk of 10) en loopgroepen (in totaal zo'n 3000 personen). De dingen die ze bouwen zijn echt niet normaal! We hebben een wagen met glijbaan en zwembad langs zien komen, levensgrote standbeelden, gebodypaintte danseressen en vele kleurrijke verentooien. In onze parade zaten 6 sambascholen, maar na 5 scholen (8 uur na aanvang van de parade) hielden Folkert en ik het voor gezien, de rest was 3 uur eerder al naar huis gegaan.

De dag erop was een van de vetste bloco's die ik meegemaakt heb, samen met Max en de Nederlandse meisjes van het vliegveld gingen we naar Flamengo, het was in een groot park samen met ruim 50.000 anderen, waar in het midden een open bus stond met een groep die samba varianten van Beatles muziek ging spelen. Iedereen ging helemaal los op de bekende klassiekers! Bedenk daar dan weer dat lekkere zonnetje bij en genoeg koude cervejas; Fan-tas-tisch!

Woensdag was carnaval dan ook hier afgelopen, en was het tijd om de toeristische dingen in de stad te gaan bekijken. Tijdens alle bloco’s hebben we de meeste wijken wel gezien, met Santa Teresa als mooiste tot nu toe. Het ligt in de heuvels en heeft best een artistieke uitstraling. Daarom zijn we vandaag wat verder de andere kant op gegaan en zijn we een hele vette hike gaan maken. We vertrokken met het busje naar Leblon, een strand een aantal kilometer verderop (je hebt copacabana, ipanema en dan komt Leblon) en vanaf daar pakten we een motortaxi de favela in (sloppenwijk) Achterop bij zo’n mannetje op de motor een bergachtige woonwijk op, hele aparte maar vette ervaring. Hij scheurt rond als een malle, maar weet gelukkig goed zijn motor onder controle te houden! Eenmaal boven aangekomen begonnen we op onze teenslippers aan een steile wandeling op naar een de top van ‘de Twee broertjes’. In het Portugees klinkt het veel vetter, maar in die taal ben ik totaal niet goed! Eenmaal boven was het echt WOW!!! Een van de vetste uitzichten ooit! Je keek over de hele stad heen, zag bijna alle stranden en gebouwen van het zuidelijke deel van Rio. Op de terugweg werden we raar aangekeken door wat andere toeristen, ze verklaarden ons voor gek dat we inmiddels op blote voeten de tocht aan met maken waren. Toen we weer heelhuids beneden aangekomen waren, lekker een Acia gegeten (soort ijsje) en door de favela naar beneden gelopen. Het viel me nog mee hoe arm het was, er reden veel auto’s rond en soms zag je gewoon Champions League voetbal uitgezonden worden! Dit typeert ook wel een beetje het gevoel van persoonlijkheid veiligheid; heb inmiddels met de metro, stadsbus en op een motor door de favela gereisd en gefeest tussen duizenden mensen en me nog geen moment onveilig gevoeld (ook al draag ik vaak de pot met geld)

Morgen gaan we naar de Corcovado, dit zullen de meesten van jullie kennen als het grote Christus beeld wat over de stad uitkijkt. Vrijdag is dan de laatste dag Rio en zaterdag ochtend zullen we vertrekken naar Ilha Grande, een heel mooi eiland vlak onder Rio. Daar zal ik de volgende update wel weer geven.

Ook zal ik snel zorgen dat er wat foto’s online komen te staan, zodat jullie lekker jaloers kunnen zijn op het mooie reizigers leventje wat ik hier aan het leiden ben :)

Ciao

  • 14 Februari 2013 - 09:19

    Marion Van Den Heuvel:

    Nou Jasper, dat is inderdaad een prachtig begin van je verblijf in Zuid Amerika. Nog veel plezier voordat je aan je ECTS moet gaan werken!
    Groetjes, Marion

  • 14 Februari 2013 - 09:26

    Lisa Olsthoorn:

    Wat een leuk verhaal, veel plezier daar & geniet ze!

  • 14 Februari 2013 - 09:48

    Rob Isaacs:

    Klinkt goed allemaal - geniet ervan!!!

  • 14 Februari 2013 - 10:06

    Anita:

    Hoi Jasper,

    Dat was weer genieten van je verhaal. Wat een belevenis!
    Ik kijk uit naar de foto's. Ik zal er met gepaste jaloezie naar kijken.

    Goede reis verder!

    Dikke knuffel,

    Anita

  • 14 Februari 2013 - 13:42

    Jules:

    Mooi man, ben benieuwd naar die foto's! Kun je daar gewoon veilig door die sloppewijken?

  • 14 Februari 2013 - 15:14

    Brigit :

    Nou Jasper, foto's zijn zeker welkom, maar niet nodig om ons jaloers te maken .... dat zijn we al na het lezen van je leuke verhaal! Het wordt ongetwijfeld een onvergetelijke reis, geniet er van!
    Liefs uit Breugel, waar het maar weer eens sneeuwt (misschien word jij daar nog jaloers op....)
    knuffel, Brigit

  • 14 Februari 2013 - 20:26

    Oma,:

    Hoi Knul,

    Leuk je eerste ervaringen van je reis te lezen. Het gaat weer super en weer leuke contacten. Wij hebben een paar beelden gezien van het carnaval in Rio en daar was jij bij geweldig.
















    Hoi Jasper,

    Wat een leuk verslag heb je ons weer laten lezen. Geweldig. Wij hebben een paar beelden van de carnaval in Rio gezien op de T.V. en jij zag het allemaal in levende lijve.Super Ik verheug me alweer op de volgende afleveringen. Heel veel liefs en heel veel groeten Opa en Oma
















  • 16 Februari 2013 - 14:01

    Oma Riet:

    Hoi Jasper,
    Wat een geweldig leuk verslag.. wat hèb je weer vèèl gezien en beleefd.
    En...dat het zo warm is..pfpf.. denk ik..! Maar wat zul je genieten!!
    Heerlijk om àl jouw verhalen weer te lezen , je laat ons opnieuw volop mee genieten van alles!
    Mama zou wat foto`s sturen , ook dàt lijkt me hèèl leuk!
    Ben zèèr benieuwd naar jouw verdere verslag! Veel plezier en tot volgende keer .
    Dikke kus en toitoi...je oma riet.

  • 18 Februari 2013 - 08:16

    Marian:

    Dat klinkt allemaal geweldig!!!!!Geniet ervan.
    Groetjes uit Rijssen.
    Marian

  • 25 Februari 2013 - 17:59

    Fanny:

    Wauw, wat een wagens met dat carnaval, ja, kunnen we nog wat van leren. Ik zal ze doorsturen naar Hendig Zat. En daarboven, goh daar zou ik uren kunnen zitten, wat een uitzicht!!!
    Wat een ervaringen, geniet ervan. Ik geniet al van de fotoos.
    Groetjes
    Fanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Afgestudeerd, en nu eerst lekker reizen voor ik begin met werken

Actief sinds 15 Aug. 2008
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 56660

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 06 Mei 2015

Backpacken in Azië

06 Februari 2013 - 08 Augustus 2013

Exchange semester in Peru

03 September 2008 - 04 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: