Terug naar de middelbare school.. - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Terug naar de middelbare school.. - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Terug naar de middelbare school..

Door: Jasper Bosma

Blijf op de hoogte en volg Jasper

19 April 2013 | Peru, Lima

M’n exchange semester is begonnen! Ik ben nu drie weken onderweg en ik moet bekennen dat ik in het begin dacht dat ik weer op de middelbare school was beland.

Allereerst de mede studenten; de studenten beginnen hier al vroeg met studeren. Gelukkig zijn ze bij de meeste klassen ongeveer wel even oud als ik, maar ik heb ook een klas waar 17 jarigen in zitten.
Daarnaast ook de klasindeling lijkt alsof ik weer terug op het Lorentz ben. Tafeltjes netjes in rijen twee aan twee naast elkaar opgesteld voor het schoolbord. Daar heeft ook de leraar zijn eigen bureau of computer staan vanaf waar hij/zij lesgeeft. Toen ik, nadat ze de namen opnoemen om te kijken of je present bent, hoorde dat we ook onverwachte SO’s konden krijgen over het te lezen huiswerk dacht ik dat het niet meer erger kon. Dit was zo anders als dat ik gewend was.. Echter op woensdag in de eerste week heeft iemand het voor elkaar gekregen om me weer een brugwup te voelen. Ik kreeg een berichtje van een jongen of ik aan een meisje wilde zeggen dat hij haar leuk vond. Het enige verschil met mijn brugklasjaar was dat ik toen nog geen Facebook had ;)

Dit klinkt allemaal wat negatief, maar ik moet ook bekennen dat alles hier erg goed geregeld is en de universiteit er mooier uitziet dan Maastricht University. Ook het eten hier in het gebouw is prima, dus daar maken we graag gebruik van tijdens onze lange middag pauzes.

Dan ook wat meer inhoudelijke informatie over mijn studie tijd hier; ik volg hier 6 vakken. Daarvan zijn 4 vakken in het Spaans en 2 in het Engels, en vooral dat Engels is een verademing. Het is namelijk erg vermoeiend om 2 of soms 3 uur achter elkaar te luisteren naar een veel te snel sprekende professor die over allerlei concepten aan het praten is in het Spaans. Gelukkig zijn de leraren hier erg begaan met de uitwisselings studenten en mogen we wel de examens in het Engels maken! De vakken die ik volg zijn Gestion del Comercio Internacional (GCI; Internationaal Handels Beheer), Compartimiento del Consumidor (Consumenten gedrag), Relaciones Internacionales (internationale betrekkingen), US-Latin American Foreign Relations 1898 – 2000, Free Trade Agreement between Korea and Peru en een erg interessant vak als buitenlander een Seminario de Cultura, Ecologia y Desarrollo wat een vak is wat over de cultuur, natuur en ontwikkeling van Peru gaat. Dit vak word gegeven door een man die mij aan mn opa doet denken. Dus opa, als je opnieuw leraar wilt worden, hier kan je wel een vak geven! Het mooie is, dat we ook uitstapjes gaan maken om de natuur te bekijken :) Yeaahhh, schoolreisje!!

Deze vakken heb ik zo gepland dat mijn weekend al op donderdag middag 13.30 begint. Alleen tijdens afgelopen week en komende week heb ik elke dag nog van 18.30 tot 21.30 het vak over Free Trade Agreement, wat de dagen wel vermoeiend maakt. Gelukkig maakt Mr Choi de vakken nog wel dragelijk!

De afgelopen weken ook nog de nodige feestjes gehad, waaronder natuurlijk mijn verjaardag! Allemaal nog bedankt voor de felicitaties :) Dinsdag avond had ik hier in huis een feestje gegeven, want een soort van ‘indrinken’ was voordat we nog naar de salsa bar gingen. Heleboel verschillende mensen waren gekomen en wat ik toch wel erg leuk vond was dat Sinead, Lana, Dominik en Chloe er waren. Met hun heb ik samen de tour in Uyuni gedaan en zij waren toevallig allemaal in Lima! De dag erop eerst nog (brak) naar de uni geweest, waar ik mn eerste test had (en daarvoor een 19/20 gehaald heb!). Daarna naar het hostel van Dominik en Chloe gegaan waar we nog even verder gingen met mijn verjaardag vieren. Het was karaoke avond, wat inhield dat je voor elk liedje dat je zong een shotje kreeg. Ik kan je vertellen, mijn stembanden hebben zijn werk goed gedaan ;) Om mijn 3 daagse verjaardags marathon af te sluiten zijn we donderdag met veel studenten naar een club geweest. De clubs hier zijn iets wat ik nog niet echt kende, toch wel een beetje anders dan Café het Raadhuis. Vooral de klederdracht van de Peruaanse dames.. Ze zijn gekleed alsof ze allemaal meedoen aan een wedstrijd ‘Wie heeft de minste kleren aan?’ en ik moet je eerlijk zeggen, ik denk dat ze allemaal kans maken op de eerste plaats! Ach, kunnen de mannen hier tenminste hun ogen de kost geven..

Voor komend weekend zijn er ook weer mooie plannen, want op het moment van uploaden zijn m’n ouders en Carlijn opweg naar Schiphol om het vliegtuig naar Lima te pakken. Ik haal ze daar vrijdag avond op van het vliegtuig en dan zal ik ze dit weekend wat meer van de stad laten zien. Omdat er elk weekend wel een feestje is en zo ook dit weekend, heb ik voor Carlijn en mij een kaartje gekocht voor een studentenfeest wat zaterdag plaats vindt. Maakt ze dat ook eens mee ;) Zondag avond gaan ze weer verder met de bus naar Arequipa en Puno en ik ze over anderhalve week weer in Cusco vanaf waar we samen naar Machu Picchu gaan. Ik heb er zin in om ze te laten zien hoe Peru eruit ziet en wat ik hier allemaal meemaak, en uiteraard laat ik jullie na afloop weten wat we allemaal meegemaakt hebben.

Nu ga ik zo lekker slapen, wat vannacht extra goed gaat lukken; SBC 9, mn voetbal team in Son is namelijk vandaag KAMPIOEN geworden! Tijdens de les werd ik op de hoogte gehouden en was zo toch een soort van getuige van deze mooie gebeurtenis.. Jongens ook op deze site; GEFELICITEERD!!

xx

  • 19 April 2013 - 09:15

    Char:

    Joehoeee! Superleuk al je verhalen te horen! :) Veel plezier!! x

  • 19 April 2013 - 10:55

    Brigit:

    Hey Jasper, wat heb je toch een heerlijke schrijfstijl: ik kan me je hele avontuur zo goed voor de geest halen.
    Je hebt lekker de tijd genomen om je verjaardag te vieren, je vindt het vast niet erg dat ik je nu nog van harte feliciteer: bij deze dus, proficiat nog Jasper!
    Geniet van je colleges, je schoolreisjes, het uitgaan, de stad, het hele land en dadelijk ook samen met Carlijn en je ouders. Een hele fijne tijd nog en veel lieve groeten uit Breugel,
    Brigit, Alex en Bram (en Anneke vanuit Phoenix/Mesa)

  • 19 April 2013 - 11:42

    Marian:

    Hey Jasper,
    Wat een belevenis,weer op de middelbare school en ook nog les van opa ;-)
    Als ik dit type zijn je ouders en Carlijn inderdaad al op schiphol.Gaan zo beginnen an de grote reis!!!
    Heel veel plezier en ik kijk uit naar de verdere verhalen.
    En natuurlijk gefeliciteerd met het kampioenschap van je team.Ik weet dat Jacques en Antoinete erbij waren.
    Groetjes uit Rijssen

  • 19 April 2013 - 12:00

    Oma Riet:

    Hey Jasper, terwijl jij nog lekker in je nest ligt te slapen kruip ik maar even achter mij pc om te lezen wat jij àllemaal weer hebt meegemaak! En... het liegt er niet om ! Verhalen over je verjaardag ..die gelukkig hèèl gezellig waren.. met daarbij de ervaring van de studie die totaal ànders is dan in Maastricht!
    Ik probeer me jouw gezicht voor me te zien toen dit allemaal gebeurde!
    Maar ..àlles went..jà toch, alleen zul jij ook dit nooit meer vergeten. Ik heb daarnet nog even met mama gesproken en ze een goede vlucht toegewenst met hèèl vèèl plezier bij jou! Het is toch
    " Hèèl Byzonder" dat je pa..ma.. èn Carlijn jou komen opzoeken ,om vervolgens 2 weken te blijven en jij ze ook nog eens van àlles kunt laten zien op bepaalde dagen! Wat Fantastisch!! En met Carlijn gezellig uit..wat zàl ze genieten,want ik denk dat dit tòch weer anders is dan in ons kikkerlandje! Vèèl plezier!
    Als ze dit misschien òòk lezen dan wens ik jullie opnieuw hèle fijne weken! Geniet van àlles èn van elkaar.. en ik ..ikdenk èlke dag aan jullie!! Dikke kus met hèèl veel liefs uit oldenzaal, je oma Riet

  • 19 April 2013 - 13:02

    Oma.:

    Hoi Jasper,

    De familie is net vertrokken. Opa heeft het op de i pad bijgehouden. Wij kregen net nog smsje dat ze in de rij stonden om te borden. Ja Jaques vertelde ons gisteren dat zij naar de voetbalwedstrijd gingen en jou op de hoogte zouden houden. gefeliciteer met het behaalde succes.Onze vacantie was geweldig heerlijk weer lekker eten en leuke mensen ontmoet. Bedankt voor je spaanse felicitatie Leuk jou smsje. Ik kreeg van barbacan een fles semi champagne. Op de paspoorten kunnen ze de geboortedatum zien vandaar We hebben die fles samen lekker opgedronken.Verder kreeg ik veel felicitaties van het personeel.Allemaal heel erg leuk. Nu weer wennen thuis.Jasper wat leuk dat je les krijgt van iemand die lijkt op Opa. Alles is wel heel anders dan in Nederland .maar ik hoorde van Jaques dat je je eerste punt al binnen hebt. Jasper heel veel succes en heel veel plezier met je zus op het feest. Wat zal ze glunderen.
    Heel veel groetjes van mij Oma.
    PS Het vliegtuig is om 12.36 vertrokken. doei knuffel.

  • 20 April 2013 - 13:12

    Anita :

    Hoi Jasper,

    Wat een verhaal weer. Ik heb er, zoals iedereen, weer ontzettend van genoten. Vanochtend heb ik Opa en Oma en Marian gebeld om te zeggen dat je ouders en Carlijn goed aangekomen waren.
    Dit weekend lekker genieten van elkaar. Heel veel plezier bij het studentenfeest samen met Carlijn.
    Studeer ze en wens je ouders en Carlijn een goede reis. Na anderhalveweek studeren mag jij ook weer even reizen. Je zult het anders haast verleren en denken dat de schoolbanken je echte leven is!!!

    Nogmaals heel veel Plezier met elkaar en ik kijk uit naar je volgende verhaal. Dikke knuffels voor jullie allemaal.

    Liefs,

    Anita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Afgestudeerd, en nu eerst lekker reizen voor ik begin met werken

Actief sinds 15 Aug. 2008
Verslag gelezen: 909
Totaal aantal bezoekers 56593

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 06 Mei 2015

Backpacken in Azië

06 Februari 2013 - 08 Augustus 2013

Exchange semester in Peru

03 September 2008 - 04 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: