Schoolreisje, examens en een wereldwonder - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Schoolreisje, examens en een wereldwonder - Reisverslag uit Lima, Peru van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Schoolreisje, examens en een wereldwonder

Door: Jasper Bosma

Blijf op de hoogte en volg Jasper

23 Mei 2013 | Peru, Lima

Het is alweer een tijdje geleden dat jullie iets van mij hebben gehoord, mijn excuses daarvoor. De reden daarvoor is dat ik het aan de ene kant druk had met studeren, en aan de andere kant druk was met reizen.. (goed excuus al zeg ik het zelf!)

Op de dag nadat mijn intensieve vak was afgelopen, (heb ik overigens met een 18/20 afgesloten dus de eerste studiepunten zijn binnen!) ben ik in het vliegtuig gestapt naar Cusco. Hier zou ik mezelf 2 dagen moeten vermaken voordat papa, mama en Carlijn hier ook zouden zijn. Zoals jullie wel van mij zouden verwachten is me dat prima gelukt! De eerste dag ben ik met 2 Franse mensen die ook bij mij op de universiteit zitten een mooie kathedraal gaan bekijken en hebben we wat rondgelopen. Vooral niet teveel gedaan want Cusco ligt toch weer een stuk hoger dan Lima, waardoor je moet uitkijken voor hoogteziekte. Hier heb ik gelukkig geen last van gehad, zelfs niet na een paar heerlijke Peruaanse cocktails! De tweede dag kwam ik een Nederlands meisje tegen en zijn we samen wat meer van de stad gaan bekijken. Er zijn hier vooral veel kerken te zien.

Op maandag kwamen papa, mama en Carlijn aan in Cusco en zijn we samen naar Inca ruïnes gegaan. Cusco was vroeger de hoofdstad van het Inca imperium en daarom zijn hier heel veel oude gebouwen te vinden die uit die tijd afstammen. De laatste ruïne van de dag was het mooist, hij had trouwens ook de mooiste naam; Sexy Woman. Zo hebben de Inca’s hem niet letterlijk genoemd, maar als je het uitspreekt kom je aardig in de buurt. Helaas was de zon al bijna onder en konden we hem niet zo heel goed zien, daarom zijn Carlijn en ik de dag erop nog terug gelopen om hem nog een keer te bekijken.

We waren nog maar net terug in het hostel en toen was het alweer tijd om te gaan. Die dag zouden we namelijk met de trein van Ollantaybambo naar Aguas Calientes gaan. Nu zegt jullie dit waarschijnlijk niet zoveel, maar Aguas Calientes is het dorpje aan de voet van Machu Picchu. Na anderhalf uur treinen hebben we toch nog even een biertje op de koning gedronken (het was immers koninginnedag die dag) en optijd gaan slapen, de volgende dag moesten we namelijk al om 4.30 opstaan! Na een snel ontbijt zijn we begonnen met het lopen, om vanuit het dorp naar de voet van Machu Picchu te gaan. Achteraf hadden we beter met de bus kunnen gaan, want papa voelde zich van tevoren al niet zo lekker en was ongeveer een wandelend lijk toen hij boven was.. En toen waren we er nog niet eens.. Gelukkig knapte hij een beetje op en konden we naar binnen, want wat we daar zagen was niet normaal! Ik snap meteen waarom het een wereld wonder is, wat geweldig en overweldigend ziet dat eruit! :) Vanuit het niets zie je ineens een groot oud Inca complex voor je opdoemen, en als dan ook nog eens de wolken weg zijn is het plaatje briljant! Gelukkig hadden we ruim de tijd om van dit uitzicht te genieten en dat hebben we dan ook zeker gedaan. Overal een beetje rond gelopen en vooral veel foto’s gemaakt. Om 10 uur was het dan tijd voor mij om Machu Picchu eens van boven te gaan bekijken, ik had namelijk een kaartje om Waynapicchu op te mogen lopen. Dat is de grote berg die je achter de meeste foto’s van Machu Picchu ziet liggen. Ik vertrok als 5e maar had al snel iedereen ingehaald. Het lopen ging erg lekker (en best vlot) en als beloning daarvoor kon ik boven op de top ruim 15 minuten in m’n eentje genieten van het uitzicht! BRIL-JANT!! Gelukkig kwamen er toen mensen aan zodat ze ook van mij een foto konden maken, en na de vastlegging op de gevoelige plaat kon ik weer aan de weg terug beginnen. Ook deze ging best snel, zodat ik alweer beneden was ver voordat de andere 3 mij terug verwacht hadden ;)

Hierna vonden we het wel mooi geweest en zijn we de rest van de dag lekker wezen chillen in een warm water bad! Helemaal gerimpeld weer in de trein naar Cusco gestapt omdat we de dag erop weer terug vlogen naar Lima. Eenmaal in Lima nog naar een heel mooi park geweest met fonteinen en lichtshows, wat een mooie laatste avond activiteit was. Vrijdag was immers het moment om afscheid te nemen, het KLM vliegtuig naar Amsterdam ging weer terug.. Papa, mama en Carlijn, nogmaals bedankt voor de gezellige dagen! Vond het erg leuk dat jullie er waren en jullie een klein kijkje te geven in mijn Peruaanse leven :D

Daarna werd ik echter weer hard met mijn neus op de feiten gedrukt, want hoe leuk reizen ook is, ik ben hier om te studeren. Nog voordat ze uberhaupt op het vliegveld waren, zat ik alweer op de uni om een test te maken. Dat de universiteit hier ook heel leuk kan zijn beweest het schoolreisje op zondag wel. Voor het vak Ecologia gingen we namelijk met de boot naar eilanden hier vlak voor de kust van Lima. Naast allemaal gepraat over de pinguins, en speciale vogels die er leefden was er nog iets veel vetters wat je hier kon doen, namelijk zwemmen met zeehonden!! Tussen honderden zeehonden zwemmen, alleen beschermd door een wetsuit. Soms kwamen ze zelfs tegen je aan zwemmen of doken ze net voor je weg, het was een hele gave ervaring!

Hierna was het tijdelijk over met de pret, afgelopen week was ik erg druk met leren want de mid-terms zijn deze week. In totaal heb ik 4 toetsen gehad, en ik hoop dat ik ze gehaald heb.. Gelukkig zijn ze nu over en is het weer tijd voor leuke dingen, te beginnen vanavond! Ik pak over 3 uur de bus naar Huaraz, een heel mooi berggebied zo’n 8 uur reizen van Lima. Daar zal ik morgen gaan beginnen aan de Santa Cruz hike die beschreven wordt als een van de mooiste ter wereld! Ik ben erg benieuwd, 3 dagen lopen, slapen in tentjes op meer dan 4km hoogte, en super vette natuur bekijken! Klinkt niet verkeerd al zeg ik het zelf. Uiteraard zal ik jullie achteraf vertellen hoe het is geweest :)

Ciao

  • 23 Mei 2013 - 09:12

    Anita:

    Hoi Jasper,

    Was inderdaad een tijdje geleden, maar ja reizen en studeren vergen ook tijd, dus een verslag schrijven schiet er wel eens bij in. Ik had op Schiphol al van je ouders en Carlijn gehoord hoe geweldig jullie het gehad hebben.
    Volgens mij was je er ook om te studeren, maar je kan de combi met reizen zo te lezen goed volhouden. Geweldig wat je allemaal meemaakt en ziet.
    Blijf er lekker van genieten en schrijf af en toe wat aan ons, dan kunnen wij meegenieten.
    Lieve groet vanuit een regenachtig Mijdrecht! Dikke kus en knuffel,

    Anita

  • 23 Mei 2013 - 09:30

    Jules:

    Super cool Jasper,

    Dat wereldwonder snap ik ook wel, echt vet hoe die stad daar in het niets, of in de wolken lijkt te liggen... Bijzonder!

  • 23 Mei 2013 - 09:31

    Zusje:

    ik vond het ook heeeeel leuk! Super ervaring om daar te zijn en ook om jou weer even te zien natuurlijk :)
    Veel plezier met de tocht en spreek je snel weer!

    Dikke kus! Xxx

  • 23 Mei 2013 - 11:59

    Mama:

    He knul,

    Je hebt weer een geweldig verhaal geschreven! Het was inderdaad fantastisch om de Macchu Picchu te bekijken en het was heel bijzonder om daar met z'n vieren te staan en rond te lopen.
    Wij hebben genoten van onze 2 weken Peru, van het land, van het reizen en van jou:). Je hebt veel voor ons geregeld, ons veel laten zien en heerlijke restaurants uitgekozen, een volleerd reisleider! Nogmaals bedankt!
    Geniet van je hike en we horen wel hoe het geweest is.

    Dikke kus, mama xxx

  • 23 Mei 2013 - 13:06

    Papa:

    Hi kerel,
    ik sluit me bij de dames aan. Het was geweldig om bij jou te zijn en een mooi deel van Peru te zien. In 2 weken veel hoogte punten bekeken en geproefd.
    Dit weekend ga je weer genieten volgens mij. de foto's op internet zijn geweldig. En dan begin juni nog naar Iquitos, de jungle in. Mooie vooruitzichten.
    Lekker genieten en sprokkel nog een paar puntjes.

    XX papa

  • 23 Mei 2013 - 13:56

    Fanny:

    Je verhaal weer met veel plezier gelezen.
    Groetjes

  • 23 Mei 2013 - 14:57

    Brigit:

    Hey Jasper,
    Als wij ook nog eens die kant op willen, dan weet ik je te vinden voor de beste info.
    Zo'n reisorganisator wenst zich toch iedereen en met al die prachtige foto's en verhalen krijg je zo een brochure vol!
    Geniet nog verder van je avontuur en de uni daar.
    Een lieve groet uit Breugel!
    xxx

  • 23 Mei 2013 - 22:24

    Oma Riet:

    Hoi Jasper, wat is het weer fijn om jouw verslag te lezen.Je laat ons iedere keer weer mee genieten!
    Van jouw pa & ma had ik al prachtige verhalen gehoord, want wat hèbben ze genoten ,ook Carlijn.
    Ik breek m`n nek over alle namen van de plekken waar jullie waren.., maar met de foto's erbij ..wàt een prachig gezicht moet dat zijn als je daar naar toe bent gelopen en aan de voet van de Machu Picchu!staat ..en wat een schitterende foto om ons mee te laten genieten! Ik heb de foto van jullie vieren in de kamer staan. Wat heerlijk toch dat je naast je studie dit allemaal kunt doen. Ik wens je dan ook dit weekend weer veel plezier èn natuurlijk sukses met je studie! Tot de volgende keer!
    Lieve groet en xx Oma Riet

  • 02 Juni 2013 - 11:30

    Oma:

    Hoi Jasper,

    Wat een geweldige wereld daar en wat bijzonder dat jij daar kunt zijn en ons er van kunt laten genieten door de foto,s Bedankt.Hemelvaartsdag zijn je vader en moeder hier geweest en hebben ze heel veel en lang verteld over de reis. Wat zijn ze enthousiast. Toen ze net weer thuis waren belde Jaques. Wat een verhaal vertelde hij. Geweldig. Je haalt ook nog punten en dat is toch mooi meegenomen. Lieverd nog heel heel veel plezier en veel succes met van alles. Vanmiddag gaan we lekker uit eten met jouw familie en Oma We zullen het nog wel over jou hebben. Heel veel groeten van Opa en van mij. Knuffel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jasper

Afgestudeerd, en nu eerst lekker reizen voor ik begin met werken

Actief sinds 15 Aug. 2008
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 56593

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 06 Mei 2015

Backpacken in Azië

06 Februari 2013 - 08 Augustus 2013

Exchange semester in Peru

03 September 2008 - 04 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: