Afscheid uit Ozzie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Afscheid uit Ozzie - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Afscheid uit Ozzie

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

02 April 2009 | Singapore, Singapore

Toen papa en mama weg waren, had ik nog een weekje voordat de Grand Prix begon. Dat ging het knallende einde worden! De eerste dagen "alleen" heb ik voornamelijk in parken doorgebracht. Het weer was namelijk perfect, en m'n leesboek leuk! Ze hebben hier in elke grote stad wel een Botanical Garden, iets wat ze in Nederland ook zouden moeten hebben! Lekker in het park liggen, picknicken, voetballen, geweldig! Voor mij was het vooral lezen en in de zon liggen, jullie moeten natuurlijk wel kunnen zien dat ik wel zon heb gehad ;)
Ook hadden m'n ouders mijn hardloop schoenen meegenomen zodat ik nog iets aan sport kon doen hier. Rondom het park heb je hier een rondje van 4km, 's avonds lopen daar heel veel mensen om hard te lopen. Ik sloot me daar graag bij aan! Dit resulteerde wel in spierpijn maarja..
Na het weekend scheen het weer minder te worden, dus ben ik een paar musea in gegaan en heb gratis geinternet in de hele mooie bibliotheek van Melbourne. Verder nog naar het grootse casino van het zuidelijk halfrond geweest: Crown Casino. Ik zou eigenlijk maar even gaan kijken, had maar $20 mee en het was al laat (4uur) Toen bleken ze $2,50 roulette tafels te hebben en ging ik toch maar een gokje wagen.. Uiteindelijk had ik $45 winst, en ging ik met een grote glimlach naar m'n bedje!

De dag erop, na weer een dagje rondlopen langs het Olympic Park en tussen de tennisvelden van de Australian Open, ging ik 's avonds naar een bar waar ik nog een voucher voor had om even een drankje te doen. En zoals altijd eindigt het weer ander dan gepland, ik kwam weer bekenden tegen en heb met hun een geweldige avond gehad. Zelf een aantal spelletjes verzonnen (bijv. Goonball) en vooral slap gezeverd!

Op woensdag werd het tijd om van hostel te veranderen. Voor het weekend van de Grand Prix had ik namelijk een hostel aan de rand van Albert Park :) Overdag een beetje rondgelopen door St Kilda opzoek naar Nigel en Ruben, 2 oud-klasgenoten die hier ook ergens schenen te zijn (toen niet gevonden trouwens) en 's avonds weer eens tegen een balletje getrapt! Met het hostel gingen we namelijk voetballen! Het was erg wennen, ben benieuwd wat SBC 9 aan me heeft, maar ik heb gelukkig niets gescheurd.
Hierna naar een heerlijke barbeque gegaan. En na wat gepraat met locals over het aanstaande weekend (waar hier vooral het begin van de Australian Football League leeft) kwam ik een collega uit Chinchilla tegen, Victor! Er viel na 3 maanden veel bij te kletsen, wat we die avond dan ook gedaan hebben.

Donderdag. Vandaag begonnen de 4 dagen speciaal voor de auto liefhebber. Niet alleen reed de Formule 1 hier zijn rondjes, ook was er V8 Supercars, wat hier erg groot is. Een race met mini's, Australian GT, Formule Ford, Formule 5000 en nog allerlei andere activiteiten. 's Ochtends werd ik wakker gebeld door Rick, die aan was gekomen en de komende dagen bij mij verblijft. Na wat rondlopen zijn we toen naar het circuit gegaan. Vandaag was er nog geen Formule 1, wat ons de tijd gaf om rustig rond te kijken voor een goede plek! Wel was er een handtekeningen sessie met alle rijders, maar die rij was veel te lang! Dus gingen we opzoek naar een andere manier om dicht bij de rijders te komen. Dat was gelukt en we kwamen op 2 meter van Lewis Hamilton, Heiki Kovalainen, Felipe Massa en Kimi Raikonen!
Later die dag in het hostel nog Marijn leren kennen, en vanaf toen gingen we naar de race met z'n 3en.

Op vrijdag was de eerste training, wat een geluid maken die wagens! Super! Verder nog naar de andere races en kwalificaties gekeken en heerlijk op het gras in het zonnetje gelegen! 's Avonds kwam het hoogtepunt van die dag, we gingen naar de AFL game tussen Hawthorn en Geelong, de finalisten van vorig jaar! Na wat gehaast kwamen we na 3 minuten speeltijd het stadion binnen, nog 117 te gaan! Het begon rustig, maar je merkte wel dat ze er allebei vol voor gingen! De tackels begonnen ruiger te worden (de volgende dag in de krant werd deze wedstrijd beschreven als "Fight Night") en het publiek begon los te komen In het laatste kwart begon Hawthorn terug te komen van een grote achterstand en alle fans gingen er achter staan! Rick en ik hoorde daar intussen ook bij. Uiteindelijk was de eindstand 103 - 111 voor Geelong maar dat maakte onze avond er niet minder op!
Super vette ervaring om met 69,359 mensen in een stadion te zitten (en nog lijkt het stadion redelijk leeg ;))

Op zaterdag merkte je dat de kwalificatie eraan kwam, het park was een stuk voller! Toch hadden we nog een goeie spot op de berg, recht voor een tv scherm! Na eerst een gave race met de mini's te hebben gezien kwamen de grote jongens eraan! De wagens van Brawn waren erg snel (1&2), en de Ozzies juichten natuurlijk voor Mark Webber! Een teleurstellende plek (15e) voor Hamilton. Ook waren de Ferrari's niet geweldig.. We keken uit naar de race op zondag!

De dag begon rustig, totdat Rick besloot om nog even een piercing te nemen.. Na dat dit gedaan was zijn we naar het circuit gegaan! Bij de ingang kwam ik Nigel & Ruben alsnog tegen! Super vet, en weer even bijgekletst wat we allemaal al hadden beleefd. Dezelfe plek als gister weer proberen te veroveren, dit werd iets lastiger aangezien er erg veel mensen waren! Toch nog een goede spot gevonden.. Na eerst nog een paar andere races te hebben gezien begon om 5 uur dan toch echt de race! Nog een paar mensen blijgemaakt met mooie achtergrond geluiden en verder genoten van de alles! Paar mooie inhaal acties, crashes al in het begin en natuurlijk die aan het einde waardoor ze met safety-car over de finish kwamen.

Die avond afscheid genomen van Rick en toen met Marijn nog de kroeg in gedoken voor m'n laatste Tooheys!

De volgende dag was het dan zover, toen was het tijd om na zo'n 7 maanden na aankomst met pijn in m'n hart Australie te moeten verlaten. Maarja, aan alle mooie dingen komt een einde en dus moet ik maar meer mooie dingen gaan doen!

Nog een paar leuke dagen in Singapore en dan terug naar Schiphol..

Tot zaterdag!

• 02 April 2009 - 15:53

Carlijn:

Ja ja broertje!
    heel wat beleefd, maar wat is het toch allemaal leuk!
    ben toch ook wel blij dat je terug komt hoor!(L)
    xxxx je zusje.
    Tot zaterdag!

• 02 April 2009 - 17:19

Oma Bosma:

Een hele goede thuisreis en nog leuke dingen in Singapore. Je zus staat te trappelen om je weer te zien Dag knul Oma

• 02 April 2009 - 17:52

Anne:

Heee neefje!

Jaja, nu zit het echt bijna op he.. Als ik morgen bezig ben met mijn tentamens, bent u aan t vliegen( tenminste daar ga ik van uit:P) bid dan voor me, dat ik me tentamens wel haal:$ haha!

Trouwens he, Je had niet verwacht he dat ierland zo goed ging?
    Tot Super snel!
    dikke Kus!

• 02 April 2009 - 17:57

Ria En Robin:

Geniet nog lekker van een paar mooie dagen in Singapore. Daarna een heel goede reis terug en tot snel.
    Groetjes van ons

• 02 April 2009 - 18:36

Anita:

Hoi Jasper,

Morgen nog een leuke dag in Singapore en tot zaterdag. Zoals belooft zijn we op Schiphol. Tess laat haar hockey schieten en Pim moet 's middags spelen, dus dat gaat hij waarschijnlijk nog wel redden.
    Goede reis!
    Groetjes vanuit Mijdrecht

• 02 April 2009 - 19:17

Marian:

Jammer voor je dat het er op zit.Ik moet zeggen dat ik genoten heb van je verhalen!!!! Schrijverstalent.Tot Spoedig ziens

• 02 April 2009 - 19:33

Machteld En Stan:

Geniet nog even van je geweldige reis en verblijf Down Under. Goede terugreis naar Schiphol en we hopen je gauw weer te zien en te spreken!
    groetjes, Stan en Machteld

• 02 April 2009 - 20:08

Leonie:

Vond het leuk je reisverhalen te volgen! Fijne laatste dagen en goeie reis terug!
    xx

• 02 April 2009 - 21:43

Eva:

Hee Jasper! Heb je hele reis verhaal gevolgd! Was erg leuk, hele mooie foto's ook! Je hebt echt een super reis gehad! Levy zit er nu ook samen met Peter en die hebben het ook helemaal super. Volgend jaar ga ik ook (samen met Niek) dus misschien kunnen we nog wat tips van je gebruiken;) Goeie terugreis! XX Eva

• 04 April 2009 - 11:20

Jos En Bernice:

He Jasper, Fijn dat je weer terug bent, echt super. Ook fijn dat je reis goed is verlopen en dat je het zo naar je zin hebt gehad en veel hebt beleefd. Het zal wel even wennen zijn hier in Nederland, het gewone ritme.Ik plaats hier maar even een berichtje, en dan nemen we nog wel contact op, ik heb je berichten wel gevolgd, leuk om te lezen hoe het er daar aan toe gaat.He, geniet van je thuiskomst en rust uit van je reis, lieve groeten Jos, Bernice en Meine

• 04 April 2009 - 15:47

Oma Riet:

Hè Kleinzoon,
    "Welkom thuis" !Ik heb jou op Schihol al even geproken! Het was heerlijk om jouw stem te horen en òòk dat je veilig geland bent.
    Het zal wel een wàrm onthaal zijn geweest, zèker door Carlijn. Nu maar proberen in het gewone rit'me te komen.
    De ervaring van dèze reis pakt niemand jou meer af..en ik zal àl die prachtige verhalen zèker gaan missen. Opa vond de verjaardagskaart per mail prachtig! Bedankt Kerel!! Voor nu liefs en 'n kus. Tot Eerste Paasdag. Opa Theo & Oma Riet

• 10 April 2009 - 20:18

Karin:

Ha achterneef,

hartelijk gefeliciteerd !
    We hebben met veel plezier je verhalen gelezen, nu moet je even afkicken en dan aan de slag. succes!
    groetjes uit Apeldoorn