Blue Mountains (en een GELUKKIG NIEUWJAAR!) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Blue Mountains (en een GELUKKIG NIEUWJAAR!) - Reisverslag uit Sydney, Australië van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Blue Mountains (en een GELUKKIG NIEUWJAAR!)

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

31 December 2008 | Australië, Sydney

Dan nu het vervolg van onze trip naar Sydney, onze belevenissen hier en de trip naar de Blue Mountains.

Vanaf Port Macquarie zijn we naar beneden gereden en kwamen we erachter dat je hier misschien nog wel beter kan surfen dan in bijvoorbeeld Byron Bay. We hebben genoten van de mooie panorama uitzichten langs de kust! Toen we bij Taree kwamen namen we de afslag naar The Lakes Way, een scenic drive tussen de meren door. Lekker gelunched bij een uitzicht punt en weer verder gereden. Tenslotte kwamen we aan in Newcastle, de laatste stop voordat we weer naar de miljoenenstad gingen. Toen we aankwamen begon de zon al een beetje te zakken, dus na boodschappen gedaan te hebben zijn we naar de vuurtoren gelopen. In combinatie met die ondergaande zon, schitterend! Daarna lekker gebbq’d en naar een hostel gereden om te douchen. Onze slaapplaats van deze avond was misschien wel de mooiste tot nu toe: op een mooi hoger gelegen uitkijkpunt, aan de ene kant heb je de oceaan en aan de andere kant de stad. En omdat het donker was, zagen we alleen maar lichtjes!

De volgende dag hebben we lekker cultureel gedaan, eerst naar de Obelisk gelopen die er was gebouwd als herkennings punt voor schepen. Daarna naar een mooie kathedraal gegaan en daar met een plattegrondje rondgelopen. In die kathedraal ook de kapel van St Christopher (de heilige van de reizigers) dus het heeft maar zo moeten zijn! Toen kwamen we Nederlanders tegen die we de avond daarvoor ook al in het hostel hadden gezien. Besloten om met hun te gaan bbq’en, een hele gezellige avond gehad met z’n 6'en. Het was zelfs zo gezellig dat Diane, Jeroen en ik ook nog de zonsopkomst hebben bewonderd en pas rond 7 uur in bed lagen ;)

Op dinsdag was het dan echt zover, we gingen naar Sydney, eerst nog een paar uurtjes luieren op het strand en toen de auto in. Bij Yvonne (een vriendin van Brigit) kon ik nog niet terecht dus we zijn maar de stad rondgereden. We hebben geslapen in een buitenwijk aan de andere kant van de Harbour Bridge, want zelfs in Sydney gaan we door met gratis overnachten. (Even een idee van de prijzen zo met kerst en oud&nieuw: er waren aanbiedingen voor 10 nachten in het centrum + een tour voor $999!! En alleen nieuwjaarsnacht kost $280! Wij slapen dus in de auto)
De volgende dag zag Jordy dan eindelijk het Opera House en de Harbour Bridge, we hebben vandaag echt heel ver gelopen want de auto stond niet aan de centrum kant van de brug! ‘s Avonds de auto de brug over gereden en in Woolloomooloo geparkeerd (de enige plaatsnaam met 8 o’s) Dit is dicht bij het centrum en toch een rustig straatje! Ons opgefrist en naar de nachtmis gegaan in St Mary’s Cathedral. Om 23.15 begonnen de liedjes, dus wij dachten, mooie tijd om daarheen te gaan. Bleek de kerk al stampvol te zitten en stonden er al heel veel mensen! Gelukkig hadden ze tv schermen hangen dus ik heb 2 uur gestaan en de mis via de tv gevolgd. Heel apart, nog nooit zo druk gezien en iedereen zat foto’s en films te maken (iets wat ik Jordy nog had verboden omdat je dat gewoon niet doet) Daarna kerstmis gevierd in de kroeg.

Eerste kerstdag begon heel rustig, maar daarna besloten naar Bondi Beach te gaan, er was daar een feest aan de gang en het zou er vast wel druk zijn. De muziek kwam ons al aardig tegemoet dus we hebben de auto geparkeerd, wilden snel iets eten en dan daar rondhangen want het feest duurde nog zo’n 3 uur. In de McDonalds aangekomen kregen we zomaar 2 kaartjes van 2 Ierse meisjes aangeboden, zij gingen toch naar huis want ze hadden nog een kater van de vorige dag! Prima! Na wat knip- en plakwerk hadden we allebei een bandje en gingen we naar binnen. We waren zelfs nog op tijd voor het hoofd act en dat was toch wel het vetste van het feest zei iedereen! Heerlijk in de openlucht gefeest!
Tweede kerstdag zijn we terug gegaan naar Bondi om lekker op het strand te liggen. Ik moet je zeggen, een aparte ervaring zo met kerst! Ik heb dan ook geen kerstgevoel hier, behalve dat de helft van de mensen hier met kerstmutsen rondloopt. ‘s Avonds een lekkere steak als diner klaar gemaakt en kaartjes besteld voor een feest op nieuwjaarsdag!

Derde kerstdag was het dan zover, we hadden afgesproken met Eva en Steffie om naar de Blue Mountains te gaan. Deze heten trouwens zo vanwege de blauwe waas die boven de bergen hangt, dit komt door de afscheiding van olie uit de eucalyptus boom.
Ik ken Eva en Steffie van de bijeenkomst in Nederland, en we hebben steeds contact gehouden. Ruim een uur te laat haalden wij ze op bij station Windsor, een dorpje waar de neef van Eva woont. Vanuit daar hebben we inkopen gedaan en zijn we doorgereden naar onze eerste stop: de Wentworth Falls. De steile wandeling was even wennen voor onze benen maar het werd beloond, een heel mooi uitzicht! Hierna reden we naar Katoomba, het centrale dorpje in de Blue Mountains. Het begon al te regenen.. Hier aangekomen bleek mijn camera kwijt te zijn, en mijn portemonee heeft de 15 km op het dak gelegen, mijn camera lag hiernaast.. Als een gek terug gereden naar de watervallen maar daar lag niets. Iedereen had de hoop al opgegeven toen ik langs de Highway ineens mijn camera zag liggen! De engelen houden van me :) Het weer was helaas wel super slecht, dus besloten we maar om de auto bij een park neer te zetten en te gaan borrelen. Allerlei hapjes waren ingeslagen en natuurlijk de goone! Toen het droog was, kwamen er steeds meer auto’s en uiteindelijk hebben we die avond feestend doorgebracht met zo’n 15 mensen! ‘s Avonds met z’n 4en in de auto geslapen, zeker niet comfortabel maar het lukte!

Toen we wakker werden was het weer perfect, een lekker zonnetje en totaal geen mist meer van de vorige dag. We reden meteen naar Echo Point vanuit waar we ook de trekpleister van de B.M. konden zien: The Three Sisters. Het uitzicht was weer schitterend, de Three Sisters vond ik zelf niet zo bijzonder maar toch zag het plaatje er wel mooi uit! Hierna doorgereden en via 2 lookouts (Evans Lookout en Govett’s Leap, waar de hoogste watervallen van de B.M. waren) naar de Jenolan Caves gereden. Dit zijn een van de meest complexe lijmsteen grotten ter wereld! Eerst even gelunched en en daarna een kaartje gekocht voor een tour door de Lucas cave, een erg mooie grot. In elke kamer werden de bijzonderheden door middel van belichting getoond. Jammer dat de foto’s vaak niet zo goed weergeven hoe wij het zien, toch zitten er een paar mooie exemplaren tussen! De gratis grot hebben we niet meer gedaan, want Eva en Steffie moesten naar huis en het was nog wel een stukje rijden. Die avond vroeg gaan slapen in Windsor en de volgende dag weer naar Sydney gereden.

Ik wil bij deze iedereen een heel gelukkig 2009 toewensen! Ik sta om 14.00 Nederlandse tijd in de buurt bij de Harbour Bridge, te genieten van een vuurwerk spectakel en morgen hebben Jordy en ik kaartjes voor een 13 uur durend feest!

Fijne jaarwisseling en tot over 3 maanden!!

Xx

• 31 December 2008 - 09:28

Jelle:

Bosema, gelukkig nieuwjaar! Moeten maar weer eens overleggen over de vakantie! Xje

• 31 December 2008 - 09:32

Bernice:

he, jasper. Voor jou ook de beste wensen voor 2009 en een hele leuke jaar wisseling. Dat je alles uit je trip haalt wat je wilt en volgend jaar een leuke studie oppakt en dat het zo een succesvol jaar voor jou gaat worden. Zo te horen gaat dat jou wel lukken.
    lieve groeten jos,meine en bernice

• 31 December 2008 - 10:07

Josje:

Gelukkig nieuwjaar, en veel plezier daar nog!
    kusjes.

• 31 December 2008 - 10:36

VADER V JACK :

Jasper de beste wensen voor 2009 Ook de beste wensen aan je ouders We zullen ze binnenkort wel een keer spreken Aan je verhalen te zien maak je het nog uitstekend ga zo door en geniet ervan DE GROETEN UIT WESTELBEERS

• 31 December 2008 - 11:01

Marion:

Hoi Jasper,
    Ook van de buren een heel gelukkig 2009 gewenst. Dat je gezond en vol nieuwe energie terug mag komen in Son. Volgens mij wordt die daar in Australië aardig opgeladen.

• 31 December 2008 - 11:51

Yannick:

Kerel! Mooi werk! Geniet ervan en een heel goed 2009!

• 31 December 2008 - 12:01

Opa Uit Delden:

Jasper ook van hier de aller beste wensen voor het jaar 2009. Jouw tijd schiet al weer op. Een uurtje geleden hoorde ik van je vader dat je de terugreis ook geboekt hebt en 4 april weer terug bent in Nederland. Tot die tijd zul je je nog wel vermaken. Nieuw Zeeland staat ook nog op het progamma dus weer een aparte ervaring.
    Tot de volgende keer
    Groeten van Oma en van mij

• 31 December 2008 - 14:34

Marlien:

Hoi Jasper,
    Een heel gelukkig 2009,hier gaat het geknal nog even volop door en jij zit al in het nieuwe jaar in het feest gedruis. Ik hoop dat je morgen niet te veel last hebt van al die drank,maar daar zul je wel aan gewend zijn. Nog heel veel plezier de komende tijd,tot het volgende bericht. Lieve groetjes Marlien

• 31 December 2008 - 14:38

Wouter:

Kerel!
    Nog veel plezier daar een een fijne jaarwisseling.
    De groeten,

• 31 December 2008 - 14:48

Marian:

Hoi Jasper,ik heb het vuurwerk op Harbourbridge live op tv gezien hier. Geweldig!!! 1 miljoen mensen.Een heel voordpoedig 2009. Het duurt voor jou langer dan voor ons.
    Groeten uit Rijssen

• 31 December 2008 - 15:06

Joyce:

Hey jasper! Hier dan eindelijk mijn berichtje haha. Zo te lezen heb je het erg naar je zin. Ik verwachtte ook niet anders;) Ik wil je een heel gelukkig nieuwjaar wensen! tot snel.

xxxjes

• 31 December 2008 - 15:28

Oma Riet:

Lieve jasper,Volop in het "Feestgedruis" wensen wij jou na dit nieuwe bericht nogmaals een heel goed 2009 toe!
    Op de TV zagen wij al wat vuurwerk bij Harbour Bridge!Leuk om te weten dat jij daar in de buurt stond.wij wensen jou nog een hèle goede tijd toe. De foto's zijn weer prachtig! h.v.j. kus Opa & Oma toi toi toi!

• 01 Januari 2009 - 08:45

Jack:

Jongen, voor komend jaar het allerbeste. Maak er nog een mooie paar maanden van want het is zo weer voorbij! Melbourne was ook great met gisteren.

Cheers Jack

• 01 Januari 2009 - 09:53

Oma Bosma:

Jasper een heel goed gelukkig 2009. We hebben het vuurwerk gezien van af de Harbourbridge. Een bijzonder gevoel is dat daar een kleinzoon van je tussen staat.Ja het wordt voor ons ook een spannend jaar Vannacht hab ik voor het eerst van mijn leven rotjes afgeschoten Het oude huis uitschieten. Verder was het hier heel rustig Nu ga ik zometeen van het Nieuwjaarsconcert genieten. Jasper nog enorm veel plezier.Knuffels van mij.

• 03 Januari 2009 - 10:12

Brigit:

Ha Jasper,
    Een heel erg gelukkig 2009! Met nog veel mooie buitenlandse avonturen en daarna hier in ons nu prachtig wit bevroren landje, op naar een goed studentenleven!
    Lieve groeten uit Breugel,
    Alex, Brigit, Anneke en Bram

• 04 Januari 2009 - 16:21

Lia:

Hoi Jasper,

De foto's zijn wederom weer prachtig, en je stukjes leuk geschreven. We hebben ervan genoten! Een laatste berichtje van mij, want vandaag reist Jordy verder naar New Zealand en Tasmanië.Jasper een goede reis verder en, het ga je goed!

Hartelijke groet, Sander Ruud en Lia