Welkom in Aotearoa (Nieuw Zeeland) - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Welkom in Aotearoa (Nieuw Zeeland) - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Welkom in Aotearoa (Nieuw Zeeland)

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

09 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Auckland

Hallo lieve sneeuwpopjes!

Mijn eerste deel Australie zit erop! Het voelde al een beetje ten einde toen we Sydney weer binnenreden, maar nou ga ik het land toch echt tijdelijk verlaten! Voor 8 weken om precies te zijn.

De laatste dagen waren gelukkig wel hele leuke, dus heb met een goed gevoel afscheid genomen van Ozzie :) Ik ben dus op 4 januari samen met Jordy naar Bilgola gegaan, waar de familie Sheehan (Tony, Yvonne, Monique, Nick & Anna) hun vakantie huis heeft. Daar ben ik ook weer naartoe gegaan nadat ik mijn goede vriend op het vliegveld gedropt had.
Die avond hadden we met nog 6 gezinnen afgesproken om in Palm Beach, een paar stranden verderop (veel beroemde Ozzies hebben er een vakantiehuis) Fish&Chips te gaan eten. Een van hun vrienden is de minister van het een of ander, vond ik wel grappig! We hebben lekker bij het strand gezeten en gekletst, aan het einde vooral over de verschillen tussen Nederland en Australie. Ze vonden het maar oneerlijk dat wij op ons 16e al mochten drinken en zij op hun 18e. Verder kost het ook minder tijd om in Nederland je rijbewijs te halen, de nieuwe regel in Australie is dat je minstens 120 uur zelf rijervaring moet opdoen door met je ouders rond te crossen. Je mag wel al op je 16e beginnen! Die avond weer eens heerlijk in een bed gelegen op een kamer met m’n eigen televisie..

De volgende dag uitgeslapen en cricket gekeken. Ik weet nou de belangrijkste regels van deze sport en ook de spelers die het spelen! Deze dagen is er een test match aan de gang tussen Australie en Zuid Afrika. Die laatste heeft voor het eerst sinds een heel aantal jaren Australie verslagen! Het middaguur lekker doorgebracht op het strand, bodyboarden en in de golven springen. Om half 3 met Tony en Nick naar de driving range gereden, om een aantal ballen weg te slaan! Ik had het al ruim een jaar niet gedaan maar het ging boven verwachting. Tony en Nick wisten hem ook erg goed te raken! Daarna naar een cricket veldje gereden want Nick moest nog oefenen voordat de wedstrijden weer begonnen, hij zit in het hoogste team van de school en daar wil hij natuurlijk inblijven! Ik heb ook wat ballen gegooid en na een korte uitleg sloeg ik hem ook een stuk beter.
Rond een uur of 4 zijn we naar North Avalon Beach gegaan, daar hadden ze afgesproken met 2 gezinnen die er de avond ervoor ook waren. In het water met een rugbybal gepeeld terwijl Anna en een paar vaders aan het surfen waren. Terug bij het huis een chicken curry gegeten en daarna gaan vissen, een andere grote hobby van Tony en Nick! Na 5 minuten had ik beet, een flat head. Dit is een van de lekkerste vissen die je daar kan vangen, maar we dachten dat hij te klein was om mee te mogen nemen, dus zwemt deze weer vrolijk rond in de zee. Iets later had Nick ook een flat head, maar deze was iets groter dus die ging in de bak! Een hele tijd niets gevangen, ik had er al niet meer zoveel zin in. We gingen nog even naar de andere kant van het strand, vaak niet zo’n goede spot liet ik mij vertellen, maar we gingen toch even proberen. Na 5 minuten voelde ik dat er iets had gebeten.. De lijn boog ontzettend en ik kon hem niet binnenhalen, de hengel aan Nick gegeven want die had daar meer ervaring mee! 2 minuten later lag er een Jewfish van meer dan een meter, en rond de 15 kilo op het strand!! Het was erg speciaal om deze hier te vangen en was het was de grootste die zij op dit strand gevangen hebben! Na de gebruikelijke foto’s is hij in stukken gesneden, want de dag erop moet hij natuurlijk gegeten worden!

De dag voor mijn vertrek heb ik eigenlijk helemaal niets gedaan! Het was de laatste dag van de cricket test, en Australie moest er alles aan doen om te winnen! Mijn plek op de bank zat/lag erg lekker dus ik vermaakte me wel! Ondertussen nog een paar potjes gepooled totdat de ontknoping kwam. Ik zal jullie de details besparen maar het was onverwacht en daarom erg gaaf! Australie heeft 8 ballen voor het einde de overwinning binnengesleept, en zo nog een beetje hun eer hersteld! Monique kwam ook vandaag, zij wil deze zomer naar Europa komen met een vriendin dus konden we daar gezellig informatie over uitwisselen!
‘s Avonds heerlijk de vis opgepeuzeld, steaks van gemaakt en gebakken in de pan :)

Gister kwam het einde dan toch wel in zicht, om 18.50 ging mijn vlucht van Sydney naar Auckland. De ochtend en middag heb ik besteed aan het inpakken en opnieuw indelen van mijn tas. Dit was een hele klus want die backpack heb ik zo’n 3,5 maand niet hoeven te gebruiken.. Alles pastte gelukkig nog en om half 4 afscheid genomen van iedereen. Uitgebreid bedankt, want ik heb me ontzettend vermaakt in Bilgola! Het laatste autoritje in onze powerbabe Lexie gemaakt, die staat de komende 6 weken in Roseville, bij de Sheehans in de straat. Toch een vreemd gevoel om m’n eerste auto zo achter te laten (maar het was eigenlijk mijn auto al niet meer) Naar het station gelopen en de trein naar het vliegveld gepakt! Op het vliegveld kwam ik er al achter dat het vliegtuig best vol zat met Nederlanders en in Auckland werd dit bevestigd.

Ik had 2 Nederlanders leren kennen die in hetzelfde hostel sliepen, en al een shuttlebus hadden geboekt, ik ben er gratis bij gaan zitten en keurig afgezet! Na het inchecken ben ik naar de bar gegaan met Sjors en Anniek, daar kwam ik Jordy weer tegen!
Vandaag een tour geboekt naar het noorden, samen met Jordy, we kunnen maar geen afscheid nemen van elkaar ;) Morgen om 7.15 vertrekken en bij de Bay of Islands een paar dagen rondhangen, 14 januari kan ik bij Jan terecht en daarna begint de echte roadtrip door Kiwiland!

Nieuw Zeeland is trouwens de eerste plaats waar het dag wordt en het tijdsverschil is nou opgelopen tot 12 uur. Jullie horen over een paar dagen wel weer van mij! Ik ben klaar voor mijn nieuwe avontuur, en hoop dat het hier net zo gaaf is als ik hoop dat het is!!

Kusje van Jasper

P.s. De kaarten zijn door papa&mama verder verspreid, dat was voor mij makkelijker met de post! Dat is de reden van de Nederlandse postzegel

  • 10 Januari 2009 - 08:12

    Anita:

    Hoi jasper,
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland en bij Jan. Geniet van het warme weer. Wij zijn helemaal in de schaatsban. Ik ga nu op zoek naar schaatsen voor Pim (maat 45), want hij wil toch ook wel graag schaatsen.
    Groetjes
    Anita



  • 10 Januari 2009 - 09:49

    Lindy:

    Ooh Jasper, ben echt jaloers!! Echt gaaf wat je allemaal doet en ziet daar!! Hier in Italie is het ook nog steeds goed vol te houden, maar ik ga over 3 weken alweer naar huis:( Wanneer kom jij eigenlijk weer terug??
    Nou veel plezier in Nieuw Zeeland!
    xxx

  • 10 Januari 2009 - 17:29

    Sjoerd:

    hee jasper

    leuk om te lezen zo.. en veel plezier in nieuw zeeland he. ik lees altijd je verhalen en is super leuk om te lezen dus ga zo door ;) groeten van sjoerd (en ook van ivana) ;)

  • 11 Januari 2009 - 09:09

    Marian:

    Hoi Jasper, Weer een mooi verhaal!! Nieuw Zeeland schijnt echt fantastisch mooi te zijn dus maar weer verder genieten.Hier is het ijzig koud en inderdaad zoals Anita schreef is Nederland "in de ban van de schaats". Zelfs Hans heeft het even geprobeerd. Ik kijk wel toe... Nogmaals groeten aan Jan . Veel plezier.
    Groetjes uit Rijssen

  • 11 Januari 2009 - 11:31

    Marlien:

    Hoi lieve neef, nog bedankt voor je lieve kaartje.Wat gaat de tijd toch snel he? Nu ben je al weer in Nieuw Zeeland. Geniet er maar van want voordat je het weet ben je weer in dit leuke gezellige koude winterse kikkerlandje. Weet wel dat je nu alle sneeuw mist!!Veel plezier en genieten maar.
    Lieve groetjes Marlien

  • 11 Januari 2009 - 15:16

    Rob:

    Hi mate,
    Goed dat je je de regels van cricket hebt laten uitleggen. Snap d'r geen moer van, dus goed onthouden voor als je terug bent! Wat een geweldige tijd heb je gehad in Australië! Veel succes en plezier in Nieuw Zeeland; het blijft super om al je avonturen te lezen!
    Groeten uit Mijdrecht

  • 12 Januari 2009 - 12:18

    Jan Loeffen:

    hi jasper,
    ben weer bijgelezen! Echt fantastisch. Begint weer te kriebelen zo...:)
    Veel plezier daar!
    gr jan

  • 13 Januari 2009 - 09:14

    Opa Delden:

    Hoi Jasper,

    Alweer een volgende fase in je backpackerstour.Vermaak je in Nieuw Zeeland net zo als je in Australié hebt gedaan. Groeten aan de familie die je daar ontmoet en succes.

    Groetjes Opa

  • 13 Januari 2009 - 11:41

    :

    Hee jongen,

    Zo te horen alles goed daarzo. Nieuw Zeeland schijnt een prachtig land te zijn met super mooie natuur.. neem het ervan dus want een retourtje in de toekomst vanuit Nederland zal iets meer kosten dan een paar honderd dollar;). Ik ga volgende week beginnen met fruitplukken net boven Melbourne. We beginnen gelukkig met peren, dat zal het ergste niet zijn. Het weer begint me wel zorgen te baren, aangezien het soms oploopt to 42 graden.. maargoed, we laten het maar op ons afkomen. Cricket is trouwens wel echt de meest futloze sport ever, ik kan daar nog geen minuut naar kijken. Verdiep je liever in THE ALL BLACKS, nationale rugbyteam van NZ. Je moet zeker de haka gezien hebben voordat je daar weggaat!! Enjoy your trip buddy,

    Cheers, Jack

  • 13 Januari 2009 - 18:27

    Oma Riet:

    Hallo jasper, nu alweer in Nieuw Zeeland, waar blijft de tijd. En wàt een ervaring om zo'n bikkel van een vis te vangen! Jouw "Overgrootvader" heeft vanaf hierboven vàst in zijn vuistje gelachen,zijn hobby was n.l. vissen, hij is stiekem vàst trots geweest op zijn "Achterkleinzoon"!Mooie foto's erbij hoor ik weet zèker dat jij weer van àlles gaat genieten en leuk dat je daar fam. ontmoet. Dat is toch òòk byzonder. Wij wensen jou een hèle fijne tijd toe. Dikke kus van mij Oma Riet en groetjes van Opa Theo

  • 15 Januari 2009 - 15:54

    Mark:

    Bossie! Ik reageer lekker laat een keer maarja.. Ik heb een week geleden nog staan schaatsen en jij loopt daar in je korte broek.. maarja ik zit dan ook wel in het hoge noorden! Hoelang blijf je nog ongeveer in Nieuw-Zeeland? Ik kwam Koen trouwens tegen met oud en nieuw en die zei dat hij een tijdje bij je langskomt. Als ik het geld zou hebben (en niet zo'n arme student was) zou ik met em zijn meegevlogen ;) Maar wordt vast mooi iig! Die kale kop (ik weet dat het al lang geleden is maarja:P) deed me wel even aan theo maassen denken in TBS:P Hoor wel hoe het daar is! (K) later

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Jasper

Afgestudeerd, en nu eerst lekker reizen voor ik begin met werken

Actief sinds 15 Aug. 2008
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 56687

Voorgaande reizen:

28 Januari 2015 - 06 Mei 2015

Backpacken in Azië

06 Februari 2013 - 08 Augustus 2013

Exchange semester in Peru

03 September 2008 - 04 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: