Liften is gaaf! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu Liften is gaaf! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Jasper Bosma - WaarBenJij.nu

Liften is gaaf!

Door: Jasper

Blijf op de hoogte en volg Jasper

06 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Wellington

Haa Kou-kleumers!

Hier de samenvatting van mijn belevenissen van de rest van mijn zwerftocht over het Noordereiland.

Anders zoals in mijn laatste bericht hebben we geen autootje gehuurd, dit werd toch niet zo voordelig als we dachten, we gingen het eiland nou gewoon per bus bereizen. De eerste rit kregen we al gratis want Mary-Anne heeft ons met de auto in Rotorua afgezet! Het eerste wat je opvalt in deze stad is de geur.. Nou zal je denken: fijn zo'n stad die lekker naar bloemen ruik ofzo maar die gedachte gaat helaas niet op! Het stinkt hier overal naar rotte eieren, dit komt door de geisers en zwavel kraters in de omgeving.

We kwamen om 4 uur aan bij ons hostel en kregen te horen dat er vanaf 5 uur een leuk feestje was met gratis eten en drinken. Klinkt goed dus wij om 5 uur naar die bar toe! Er was inderdaad gratis bbq en uiteindelijk hebben we in de 20minuten gratis drankjes de hele tafel vol gekregen, daar konden we wel even op teren! Die avond was een leuk vervolg van mijn rondreis!

De volgende dag hebben we overdag heerlijk in een spa rondgehangen met temperaturen tussen de 38 en 42 graden. Soms wel een beetje te heet! Die avond zijn Heidi en ik iets cultureels gaan doen, we zijn naar een Maori dorp geweest. Bij Mitai kregen we een rondleiding, een show met o.a. de bekende HAKA en daarna een traditioneel hangi diner. Hangi wordt klaar gemaakt onder de grond onder hete lappen. Het smaakte wel prima! Hierna in het donker nog een tour met glowworms gedaan en toen was onze Maori ervaring alweer voorbij..

Na 2 dagen Rotorua vonden we het wel weer tijd om verder te reizen. Van onze Belgische kamernicht hoorden we dat het erg makkelijk is om te liften op het Noordereiland, het idee stond ons wel aan dus waarom ook niet! Na een kwartier konden we instappen in een mooie Lexus en die meneer zette ons keurig af bij een park waar wij graag heen wilden! Hier hadden ze allerlei geisers en heet water bronnen. In dit park ben ik weer kerels tegengekomen die ik uit Byron Bay ken, en die konden ons verder naar Taupo brengen!

In deze plaats zijn we eerst gaan bbq'en met m'n maten! Reisverhalen uitgewisseld, en daarna heerlijk geslapen in ons mooie boxspring bed! Super mooi hostel, met eigen badkamer enzo! De volgende dag zijn we gaan lopen naar watervallen, de Huka Falls! Deze zijn echt bruut, elke 2,5 seconden kan je een olympisch zwembad vullen met het water wat er langs stroomt! Hierna doorgelopen naar Craters of the Moon, een maanlandschap alleen dan dichterbij en goedkoper ;)

De volgende dag was het dan zover, het was tijd voor de skydive! Heidi en ik gingen allebei, Sandra ging het een andere keer doen. We sprongen uit het vliegtuig vanaf 15,000 ft (zo'n 4,5 km) en na een vrije val van een minuut, waarin we 3km vielen, hadden we nog een mooi rustig stuk met super mooi uitzicht over het meer! We hebben geen DVD erbij genomen, maar anderen wel en Heidi is zo slim geweest om die film te filmen! We proberen de film binnenkort een keer op Youtube te zetten zodat jullie kunnen zien wat wij meemaakten! En hoe gaaf het was!

Na 3 nachten Taupo was het weer tijd om verder te liften. De volgende bestemming was Napier. Na zo'n 45 minuten in de brandende zon wachten, hadden we de lift. En meteen een die ons alle 150 km naar Napier bracht en ons voor het hostel afzette! Het dorpje was in Art Deco stijl, stel je een stadje uit de jaren 30 voor en zo zag het er nou nogsteeds uit! Die dag naar een uitkijkpunt gelopen met een mooi uitzicht over de baai.
Later die avond in de bar nog een paar locals tegengekomen die ons de volgende dag mee op stap namen, kei gezellig!

In de buurt daar was Cape Kidnappers, een kaap waar een speciale vogelsoort leeft: de Gannett. Je kon een tour boeken om daar te komen, maar Heidi en ik hadden een scootertje gehuurd en zijn zo daarheen gereden. Je kon niet verder op een gegeven moment dus zijn we begonnen aan zo'n wandeling van 2,5 uur. Het was erg gezellig en behalve dat ik last had van de blaren van de vorige wandeling, was het erg leuk! Er waren echt heel veel vogels en zagen er apart uit! Op de terugweg opgepikt door een tourgids die ons afzette bij onze scooter. Die hadden we geparkeerd bij een visser op de camping. Hij had die morgen Crayfish gevangen, een echte delicatesse. Deze heerlijke kreeft achtige vis mochten we proeven onder het genot van een biertje. Hier nog even blijven kletsen en toen was het weer tijd om terug naar Napier te gaan, waar Sandra die dag was gebleven. Na het avondeten werden we opgehaald door onze lokale vrienden voor een drankje in hun bar. Het was een erg gezellige avond, en ze beloofden om ons de dag erop op de goede spot af te zetten zodat wij weer verder konden liften!

Zo gezegd zo gedaan en na de volgende morgen afscheid genomen te hebben van Sandra, zijn Heidi en ik door Sam afgezet in de buurt van de Highway. Tijdens het overleggen waar we zouden beginnen stopte er al een auto en zijn we met een schaapsscheerder de eerste 20km meegereden. Op dat punt hebben we 3 minuten moeten wachten en kregen we een lift de rest van de 160 km tot aan het centrum van Palmerston North. Over deze lift vertel ik wel als ik weer veilig in Nederland ben..

Het weekend hebben we doorgebracht in een klein dorpje bij mensen die Heidi heeft leren kennen in Auckland, Patrick & Natasha. We zijn naar een veeveiling geweest en bij een collega van Natasha op de boerderij. Ze vond het super leuk dat we kwamen en had allerlei lekkere dingen gemaakt! Ook kregen we van haar man een rondleiding achter op de quad. Fantastisch uitzicht!! 's Avonds gegeten met vrienden van hun en de broer van Patrick.
De volgende dag was het alweer tijd om naar Wellington te gaan. Via een vogelpark waar ik alweer een Kiwivogel heb gespot, werden we afgezet in het centrum. Uiteindelijk hebben we zo'n 800 km gereisd en er niets voor betaald! Wat is liften toch geweldig!

Die avond in de hoofdstad kon ik ergens nog wat gratis bier krijgen, dus daar naartoe gegaan. Hier hielden ze ook een quiz die avond, dus deden we daar ook maar aan mee. Hoewel het niet slecht ging zijn we toch een na laatste geworden ;)

De 2e dag in Windy Wellington hebben we in het Nationale museum doorgebracht. Dit is echt het gaafste museum waar ik ben geweest, en het was nog gratis ook! Allerlei afdelingen waaronder het onderwater leven, dus verschillende skeletten. Ook een afdeling over de aardbevingen met een simulator. Erg interessant!
Op 3 februari hadden we iets te vieren, want Heidi was jarig vandaag! Overdag een wandeling gedaan, maar het zandstralen vonden we niet zo leuk dus zijn we maar gestopt. Aan het eind van de middag naar een 360 graden lookout gegaan en 's avonds lekker uit eten geweest! Natuurlijk sloten we de avond af in een bar!

Nou zit ik op het Zuider eiland en hebben we een auto gehuurd! Ik weet nog niet wanneer ik in Hamilton terug ben om m'n ouders na zo'n 6 maanden weer te zien..

Ook wilde ik opa en oma nog even bedanken voor de extra foto ruimte, want die had ik wel weer nodig!

Tot het volgende verhaal en ik hoop dat jullie een beetje opwarmen daar!

Kus van mij

p.s. De computer flipt dus foto's zijn op dit moment unavailable

• 06 Februari 2009 - 07:29

Anita:

Hoi Jasper,

Ik keek al weer uit naar je bericht. Geweldig !!!
    Blijf lekker genieten, maar kijk wel uit met liften.
    Liefs en dikke kus
    Anita

• 06 Februari 2009 - 12:35

Marlien:

Hoi Jasper, dit was weer een super leuk verhaal met gemoeg belevenissen.Wat zul je het leven hier straks saai vinden!Nog een paar weken en dan zit het er weer op,de tijd gaat wel erg snel maar misschien voor je beurs wel goed.
    Ik kijk al uit naar je volgende verhaal.
    Lieve groetjes en een dikke knuffel.
    marlien

• 06 Februari 2009 - 13:22

Carlijn:

Haa Broertje!
    klinkt wel goed at liften! maak er op t Zuidereiland ook maar weer iets van en ik hoor snel weer van je!
    Dikkekus!
    Jezusje!

• 06 Februari 2009 - 13:40

Oma Riet:

Hallo Jasper,
    Mijn kijken naar nieuwe berichten werd vandaag weer beloond met prachtige verhalen! Want jullie maken weer van àlles mee, genieten dus!
    Wat is het toch een belevenis om zo'n reis te maken.En òòk hèèl byzonder al dat liften..,lèkker goedkoop en leuk.., maar is dat òòk altijd veilig?
    Ben benieuwd naar de foto's, die zullen wel weer prachtig zijn!
    Mam is gisteren geweest, was hèèl gezellig, we kregen het reisschema voor de tocht naar Australie-Nieuw Zeeland, tòch byzonder om pap & mam daar te ontmoeten hé?!Kerel, geniet van alles en doe de groetjes aan Heidie. Kus en liefs Oma Riet

• 06 Februari 2009 - 16:02

Marian:

Ha die Jasper,
    Het wordt eentonig maar weer een prachtig verhaal.Veel plezier op het Zuidereiland
    Groeten uit Rijssen

• 06 Februari 2009 - 19:07

Tom:

Eeh Jasper.

Leuk verhaal hoor, hoop echt dat je dat filmpje op youtube zet, lijkt me vet om te zien! Weet niet of je op de hoogte bent van het voetbal hier, maar met Ajax ging het goed, maar ze draaien niet super meer. PSV is op de weg terug (na een slechte periode) en Twente draait al heel het seizoen goed (kon het niet nalaten om dat te zeggen met alle Tukkers hier). Verder nog een fijne reis en doe wat je niet laten kan daar!
    Groetjes uit Eindhoven, ook van de rest!

• 07 Februari 2009 - 08:07

Tess:

heb je al een leuk meisje
    want je weet onze afspraak toch wel?

liefs
    je nichtje

• 10 Februari 2009 - 12:28

Robert Keepers:

Vet he, Nieuw Zeeland!

Als je terug bent moeten we echt maar eens wat ervaringen uitwisselen want het klinkt allemaal erg als een deja-vu.

Groeten en ik drink jouw bier wel op tijdens de carnaval!

Robert

• 10 Februari 2009 - 13:53

Floris:

hoi jasper ik ben al lang niet op je site geweest leuke fotos

doei!!!!!!

• 12 Februari 2009 - 13:43

Opa Delden:

Jij boft toch maar tijdens deze reis, veel avonturen, mooie landstreken, goed reisgezelschap, lekker eten ( en drinken) en dan nog gratis reizen ook. Ga nog enkele weken door en je hebt een fantastische reis achter de rug. Nog een paar dagen en je ontmoet je ouders weer. Moet ook wel een leuke ervaring zijn. Veel avoturen en veel plezier tijdens her vervolgen van je "trip"
    Succes en groeten uit Delden.
    Opa